Full version: Omplantering
netaave
Jag har två pelargoner i en stor tung oval keramikkruka.
Kan jag plantera om dom i varsin kruka innan vinterförvaringen? Ska jag isf bara ta med deras egen jord?

Har också en jättefin Margurite, kan man övervintra den? Hur isf?
Lemonne
Under vilka förhållanden vinterförvarar du?
Margith
Visst kan du plantera om dem i varsin kruka.
Förvarar du dem svalt och mörkt skulle jag ha använt den jord de redan står i.
Lady Hamilton
Om pelargonerna skall fortsätta växa under vintern (hålla sig gröna) då kan du använda ny jord. Om det blir mörker förvaring håller jag med Margith.

Marguriter brukar jag övervintra svalt, under lysrörs belysning. Och jag klipper ner dem REJÄLT wub.gif Ja, det "svider"................men man blir "belönad" tusenfallt smile.gif Jag lovar..............
Klipp så att du behåller "formen" eller passa på att "forma om den" På vårkanten brukar jag klippa en gång till och använda som sticklingar, de rotar sig villigt på våren (förutsatt att det inte finns knoppar på "skotten", i så fall nyper jag bort dem)
Lycka till!
netaave
Jag förvarar dom mörkt och svalt i en kartong i garaget. Ingen bil har varit där de senaste 20 åren och det är inte ofta lampan tänds därnere på vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon