catlady
Fick ett fint litet olivträd av föräldrarna när de kom hem från Frankrike, och vill alltså veta hur jag ska ta hand om det på bästa sätt. wub.gif Kan ett prydnadsträd (ca 25 cm högt och 20 cm brett) växa till sig och bli ett riktigt träd en dag?
emmapemma
Passa olivträdet för katterna biggrin.gif

Mitt lilla olivträd blev fullständing massakrerat av mina katter, och blev sig aldrig likt igen. Olivdoft är ju tydligen väldigt likt katternas feromoner blink.gif (eller vad det heter), och jag antar att det var orsaken till beteendet.
Rapchic
ett olivträd som man skördar från är ca 100 år så det kann ta ett tag....
man ska visst vattna mindre på vintern är på sommaren
(men lyssna inte för mkt på mig mitt är ganska dött tror jag)
citrus jord var den bästa jorden ochså..
jag ska se om jag kan hitta min tråd där folk har skrivit mkt bra saker
Rapchic
hittade en tråd (inte min dock men ändå)
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...b4d5d44749842b0
Rapchic
hittade min tillslut
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...b4d5d44749842b0
catlady
Oj! Olivträd klarar tydligen mycket kallare väder än jag trodde. Varför växer inte fler överallt i Skåne, om de kan ta några minusgrader - och det t.o.m. befrämjar blomning?!
100 år gammalt innan skörd... Det låter ju lite omöjligt. Om det växer ungefär lika snabbt (långsamt) som citrus så skulle jag gissa på att det jag fick är 3-4 år gammalt.
Alexander-VG-zon3
olivträden klara ca -10c -12 och det finns olviträd i zon1 ett utan skydd annars skyddar jag mina två på friland .
och frost gör så att olivträdet blommar mer .

ta ut den på dagen på våren när dte är +10c sen tar du in dne på natten sen när dte är frostfritt så lämna dne ute helt sen tar man in den *gräver upp den* när dte börjar gå ner mot -10c på hösten/vintern . sen övervintar man dne svalt till kallt 0c till +10c man vattnar så dne överlver mans er på bladen om den får för lite eller för mycket vatten en gång i veckan kan räcka . sen efter dne varit ute 2år så kna man på våren sätta ut det när dte är snö på marken å lämna dte ute fast dte går ner mot -5c mense upp med rötetrna då på våren går det inte att gräva ner den men jag vet själv att rötetrna tåler -3c -4c . jag gödar mina med kogödning å min ne olvi är i östsol å mina nadra är i södersol bägge mina olvier har ett mikroklimat på zon 1-0
Rapchic
CITAT (catlady @ 12-10-2006, 19:36)
Oj! Olivträd klarar tydligen mycket kallare väder än jag trodde. Varför växer inte fler överallt i Skåne, om de kan ta några minusgrader - och det t.o.m. befrämjar blomning?!
100 år gammalt innan skörd... Det låter ju lite omöjligt. Om det växer ungefär lika snabbt (långsamt) som citrus så skulle jag gissa på att det jag fick är 3-4 år gammalt.

inte innan första skörderna...
men träden amn har på odlingar är ca så gamla....
vad jag menade var att dom växer sakta
Alexander-VG-zon3
det tar väl 50år från kärnsädd till skörd av ett olivträd .
men jag tycker inte mina växer så dåligt i sommras så fick jag klippa av mycket i dom för dom bara skikacde ut sånna långa grenar hela tiden å mer jag kklippte mer växte dom. fast sen är mina i marken då går ju allting fårtare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon