|
Fick sticklingar för 1,5 år sen av nån sorts epiphyllum (blomsterkaktus/bladkaktus), den sas få rosa blommor. Jag har haft den i mitt söderfönster hela sommaren och den växer bra, men den har inte blommat ännu.
Hörde att om man utsätter den för lite höstkyla så motiverar man den att producera knoppar och att blomma. Fungerar det att bara hänga ut den på balkongen ett tag nu? Hur länge behöver den hänga ute? ett par dagar eller flera veckor? Under nätterna också? (den är ju van vid innetemperaturer.)
Skulle gärna vilja se några fina blommor på den, men det kanske finns andra sätt?
Jag har just ställt ut mina Epiphyllum i förrådet där de står ljust och så småningom i ca. 8-11 grader. Där får de stå till våren. De får en liten skvätt vatten kanske en gång per månad.
Den här behandlingen gör att mina Epiphyllum blommar jättefint varje år. Jag har några bilder i mitt album som du kan titta på om du vill.
CITAT (Rossi @ 12-10-2006, 12:39) Jag har just ställt ut mina Epiphyllum i förrådet där de står ljust och så småningom i ca. 8-11 grader. vilken lyx att ha ett förråd som är ljust OCH svalt... *avundsjuk*
CITAT (linh @ 12-10-2006, 13:36) CITAT (Rossi @ 12-10-2006, 12:39) Jag har just ställt ut mina Epiphyllum i förrådet där de står ljust och så småningom i ca. 8-11 grader. vilken lyx att ha ett förråd som är ljust OCH svalt... *avundsjuk*  Ja, det känns lite lyxigt! Skönt att bli påmind ibland. Det är så lätt att ta det för givet! Där förvarar jag även mina Clivior på vinterhalvåret. De mår utmärkt av det och blommar så fint sen. Och vår Agapanthus och amaryllisarna och ....
Men jag har ju inget förråd. jag har bara en liten lägenhet med söderförnster och norrfönster och en balkong i söderläge. Hur gör jag då? antar att de klarar sig utmärkt i söderfönstret. Men om jag vill att den ska blomma, vad gör jag då?
CITAT (Scout @ 12-10-2006, 14:09) Men jag har ju inget förråd. jag har bara en liten lägenhet med söderförnster och norrfönster och en balkong i söderläge. Hur gör jag då? antar att de klarar sig utmärkt i söderfönstret. Men om jag vill att den ska blomma, vad gör jag då? i ett av mina fönster har jag gjort så här vissa perioder: fönstret öppnas horisontellt så jag öppnar det på kvällen och låter det stå öppet hela natten. Gardinerna är ganska tjocka så det blir inte sååå kallt i resten av rummet. Vi sov i pyjamas och täcke :-) Annars läste jag en artikel om en orkidéodlare (Peter från Orchidehuset) som sover med mössa och vantar ibland Nu har det blivit ett arbetsrum, så jag öppnar bara och stänger dörren in till sovrummet
CITAT (Scout @ 12-10-2006, 14:09) Men jag har ju inget förråd. jag har bara en liten lägenhet med söderförnster och norrfönster och en balkong i söderläge. Hur gör jag då? antar att de klarar sig utmärkt i söderfönstret. Men om jag vill att den ska blomma, vad gör jag då? Ett tips är att ha den på balkongen så länge det är frostfritt och sen ta in den. De är inte så svåra att få i blom så det är mycket möjligt att det räcker. Jag hade nog hellre haft min Epiphyllum i norrfönstret än i söderfönstret om jag var du. Här kommer en länk med lite mer skötselanvisningar: http://jllweb02.jll.se/torsta/vh21.htm
jag har mina i sovrummet norr, och mina blommar varje år....jag försöker att inte stänga förrän det är minus ute...det räcker här sen åker dom ut på balkongen när nattfrosten är över, och tas in nu...har två blommningar/året på det viset  dom riktigt stora får inte plats här så dom står i söderfönster
CITAT (Rossi @ 12-10-2006, 14:26) Ett tips är att ha den på balkongen så länge det är frostfritt och sen ta in den. De är inte så svåra att få i blom så det är mycket möjligt att det räcker.
Jag hade nog hellre haft min Epiphyllum i norrfönstret än i söderfönstret om jag var du. Jag trodde att alla kaktusar ville ha mycke sol, konstigt för den har ju växt jätte bra i sommar i söderfönstret. Men nu är det ju vinter snart så då blir det nog söderfönstret ändå för det blir ju mörkare och mörkare hela tiden nu. Min är ju lika stor som vissa av pejoris på bilden så då borde den ju vara stor nog att börja blomma nu tycker man ju. Frågan är om man vågar hänga ut den på bakongen nu eller om frosten kommer när som helst, vill ju inte riskera att ta död på den heller. Hur många dygn behöver den på balkongen för att den ska fatta att det är dags att blomma?
du kan ha is i magen och ställa ut den nattetid nu...i ett skyddat hörne... ner till fem grader är inga problem.... blir det kallare, ställ den för säkerhets skull i en frigolitväska (kylväska på stranden) med locket på två-tre veckor räcker...håll koll på temp. i lådan och ute... du kan också vira in den i tidningar innan du lägger ner den i kylboxen sen bör den sätta knopp när den kommer in igen
Vet inte hur isig jag är i magen, vill ju inte riskera att förlora den... balkongen är ju inte skyddad, utan öppen och blåsig.
Blir det inte väldigt mörkt i en kylväska, hur klarar den två veckor utan ljus ...fast jag har ju ändå ingen kylväska, nu när jag tänker efter...
Är det inte stor risk att den får en chock och skadas om man sätter ut den nu? när den är van att bo i konstant rumstemp menar jag. Det är det jag är mest orolig över!
Hade ju varit så fint med blommor... suck...
ställ ut den på dagen och ta in den på natten....så kommer knopparna snart...inget vatten nu...vattna när knopparna kommit och låt den stå kvar inne
Nu har jag skött om min a'la Pejori i snart ett år. Den fick flytta in igen, efter ca 4-5 månade utomhus, härom dagen. Och gud nåde den om den inte sätter knopp nu  . Håll tummarna
CITAT (Evgeni @ 20-10-2006, 07:58) Nu har jag skött om min a'la Pejori i snart ett år. Den fick flytta in igen, efter ca 4-5 månade utomhus, härom dagen. Och gud nåde den om den inte sätter knopp nu  . Håll tummarna  Men om den har stått ute i vår och sommar så har den ju knappast fått någon kyla. Mina har stått ute hela våren och sommaren också och det är nu jag sätter dem i kyla (8-11 grader) för att sedan efter nyår börja leta efter knoppar och sätta in dem i värmen.
CITAT (Rossi @ 20-10-2006, 08:06) CITAT (Evgeni @ 20-10-2006, 07:58) Nu har jag skött om min a'la Pejori i snart ett år. Den fick flytta in igen, efter ca 4-5 månade utomhus, härom dagen. Och gud nåde den om den inte sätter knopp nu  . Håll tummarna :) Men om den har stått ute i vår och sommar så har den ju knappast fått någon kyla. Mina har stått ute hela våren och sommaren också och det är nu jag sätter dem i kyla (8-11 grader) för att sedan efter nyår börja leta efter knoppar och sätta in dem i värmen. Vad förrrvirrad jag blev nu. Jag kanske inte skulle tagit in den än alltså? Eller så får jag väl ställa den på övervåningen där vi i alla fall har lite svalare ( som mest 15 grade )
CITAT (Evgeni @ 20-10-2006, 08:37) CITAT (Rossi @ 20-10-2006, 08:06) CITAT (Evgeni @ 20-10-2006, 07:58) Nu har jag skött om min a'la Pejori i snart ett år. Den fick flytta in igen, efter ca 4-5 månade utomhus, härom dagen. Och gud nåde den om den inte sätter knopp nu  . Håll tummarna  Men om den har stått ute i vår och sommar så har den ju knappast fått någon kyla. Mina har stått ute hela våren och sommaren också och det är nu jag sätter dem i kyla (8-11 grader) för att sedan efter nyår börja leta efter knoppar och sätta in dem i värmen. Vad förrrvirrad jag blev nu. Jag kanske inte skulle tagit in den än alltså? Eller så får jag väl ställa den på övervåningen där vi i alla fall har lite svalare ( som mest 15 grade )  Ja, för mig funkar det att ställa mina svalare nu. Efter nyår kommer det sen knoppar på vissa av mina Epiphyllum och på andra dröjer det några månader till. Men Epiphyllum är ju inte så kinkiga så det kan hända att det skulle räcka att de har fått det lite svalare på natten om de har stått utomhus. Själv tycker jag att det är skönt att de står i vårt förråd till efter nyår. De är så stora och ohanterliga och det går inte att få plats för både dem och jul-ljusstakarna i fönstren i december.
CITAT (Rossi @ 20-10-2006, 09:10) Ja, för mig funkar det att ställa mina svalare nu. Efter nyår kommer det sen knoppar på vissa av mina Epiphyllum och på andra dröjer det några månader till.
Men Epiphyllum är ju inte så kinkiga så det kan hända att det skulle räcka att de har fått det lite svalare på natten om de har stått utomhus.
Själv tycker jag att det är skönt att de står i vårt förråd till efter nyår. De är så stora och ohanterliga och det går inte att få plats för både dem och jul-ljusstakarna i fönstren i december. :) Jag börjar bli rätt avis på dig och ditt berömda förråd Men den får väl flytta med Änglarna upp på övervåningen då. Tur vi inte bor där uppe. För hur vi ska ta oss fram där, denna vinter? Det vet inte jag
CITAT (Evgeni @ 20-10-2006, 10:21) CITAT (Rossi @ 20-10-2006, 09:10) Ja, för mig funkar det att ställa mina svalare nu. Efter nyår kommer det sen knoppar på vissa av mina Epiphyllum och på andra dröjer det några månader till. Men Epiphyllum är ju inte så kinkiga så det kan hända att det skulle räcka att de har fått det lite svalare på natten om de har stått utomhus. Själv tycker jag att det är skönt att de står i vårt förråd till efter nyår. De är så stora och ohanterliga och det går inte att få plats för både dem och jul-ljusstakarna i fönstren i december.  Jag börjar bli rätt avis på dig och ditt berömda förråd Men den får väl flytta med Änglarna upp på övervåningen då. Tur vi inte bor där uppe. För hur vi ska ta oss fram där, denna vinter? Det vet inte jag   Ja, men det är bra att du påminner mig om hur bra vi har det! Vårt garage/förråd är nästan lika stort som boningshuset med en golvyta på 160 kvm så visst har vi utrymme! Fast av de 160 kvm golvyta är 80 kvm på vinden och den är oisolerad så där kan vi bara ha prylar och inga växter.
CITAT (Scout @ 12-10-2006, 14:09) Men jag har ju inget förråd. jag har bara en liten lägenhet med söderförnster och norrfönster och en balkong i söderläge. Hur gör jag då? antar att de klarar sig utmärkt i söderfönstret. Men om jag vill att den ska blomma, vad gör jag då? När jag bodde i lägenhet så hade jag västerfönster som inte var de mest täta. Jag byggde en liten låda i plywood som var öppen upptill och mot fönstret som jag på insidan klädde med frigolit och aluminiumfolie. Där blev det ganska svalt och det räckte för att de mera välvilliga kaktusarna som Rebutia tex skulle blomma fint.
Christer i Falköping
23-10-2006, 18:26
Dessutom måste den vara två år gammal innan den blommar. Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 23-10-2006, 19:26) Dessutom måste den vara två år gammal innan den blommar. Christer. Min är bara ett och ett halvt år, men den har växt bra och är stor. Så det kanske inte ens finns nån blommöjlighet ännu alltså... suck För att återknyta till kylan: Om jag hänger ut den på balkongen på dagarna och tar in den på nätterna (det blir kallt och jag är feg) kommer det att räcka för att den ska tro att det varit "vinter" och börja blomma? eller måste den ha en längre sammanhängande period av kyla (flera dygn i sträck)? in på nätterna ger ju bara korta kylperioder på ett halvt dygn i taget. Hur många dagar ute borde i så fall räcka?
Åsa, mälardalen zon 2
26-10-2006, 12:54
Skulle tippa att de behöver runt 4-5v sammanhängande kyla, och att bara slänga ut dem nu är nog inte så lämpligt växter måste vänja sig sakta, själv har jag dem ute till långt in på hösten (några är fortfarande ute) och då har de sakta vant sig vid kyligare klimat på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|