AnitaO
Frågan gäller om huruvida en ideell förening måste ha tillstånd för att ha ett medlemsregister.
Registret innehåller bara namn, adress och telefonnummer. Alltså inga känsliga uppgifter.

Jag har försökt läsa lite i lagtexten, men sånt är inte min grej precis rolleyes.gif
birgitek
Jag tror, men är inte 100-procentigt säker, att det behövs tillstånd från datainspektionen om registret i fråga innehåller personnummer
Birgit Ek
KURT
Se datainspektionsens FAQ.
AnitaO
Tack för hjälpen wub.gif
netaave
Apropå PUL så satte jag kaffet i vrångstrupen för några veckor sen när dottern kom hem med klasslistan (går i 7an) och personnummer på alla elever, alla 10 siffror står med.
Läraren jag pratade med fick nästan en chock, men skadan är ju redan skedd.
KURT
CITAT (netaave @ 12-10-2006, 21:24)
Apropå PUL så satte jag kaffet i vrångstrupen för några veckor sen när dottern kom hem med klasslistan (går i 7an) och personnummer på alla elever, alla 10 siffror står med.
Läraren jag pratade med fick nästan en chock, men skadan är ju redan skedd.

Det är ju offenliga uppgifter som det är mycket enkelt att plocka fram från skatteverket eller från en uppsjö privata företag som t ex http://www.upplysning.se
Hannele
CITAT (KURT @ 13-10-2006, 06:47)
Det är ju offenliga uppgifter

Men du får inte dela ut en sådan lista utan allas medgivande.
Rossi
Haka inte upp er bara på personnumret. PUL gäller alla uppgifter som kan identifiera en person, d.v.s. inte bara personnummer utan namn, adress etc.

Dessutom ska PUL tydligen luckras upp fr.o.m. nästa år. Läs här för mer info:

http://www.pul.nu/
Åsa, mälardalen zon 2
Att en skola delar ut en sån lista är extra allvarligt det finns fler barn än man tror som går i skolan och har skyddad identitet.
Tosan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-09-2007, 20:10) *
Att en skola delar ut en sån lista är extra allvarligt det finns fler barn än man tror som går i skolan och har skyddad identitet.

Men gör inte alla skolor det? Här har det varit så i alla tider iaf... Helt vansinningt enligt min mening. Men man ser ju däremot oftare och oftare att de 4 sista siffrorna saknas, antagligen pga att de sagt ifrån just för att skydda identiteten. En sån där klasslista är ju dessutom hur lätt som helst att komma över även om man inte "borde" kunna det.
skogstroll
ja man delar nog inte ut såna uppgifter, men det är en barnlek att få tag i nästan vad man vill genom olika myndigheter bara att slå en signal....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon