Rapchic
jag undrar om nån vet hur mkt näring som försvinner när
man kokarmorötter om man jämför med råa
LadyG
Exakt hur mycket vet jag inte, det beror nog på hur länge och hårt du kokar morötterna. Men helt klart försvinner en del näring, det är jag övertygad om.

Rosta grönsaker i ugnen, istället för att koka dem. Blanda lite hur som helst, gärna efter säsong och vad som är prisvärt för tillfället. Skär potatisar, blomkål, morötter, rotselleri, paprikor eller andra grönsaker (färska, inte djupfrysta) och rotfrukter i bitar, ta lite olja, örtkryddor och salt och in i ugnen i 200 grader i 30 - 40 minuter.

Då försvinner inte så mycket av näringsämnena, och det är både gott och nyttigt! Lite energi men mycket näring, perfekt om man vill gå ner i vikt lite eller bara vill vara snäll mot hjärtat wub.gif
katjoh
Det beror ju också på hur mycket vatten man använder till kokningen. Ångkokning t ex då går ju inte något bort i vatten som man häller ut. Vissa näringsämnen blir ju faktiskt också mera lättillgängliga för kroppen när man kokar födoämnena.
Rapchic
tack för tipsen...
jag tål inte råa morötter men älskar dom
+ jag får gratis från mormor så
Pjater
Riv morötterna, älskar jag och passar till det mesta wink.gif
Rapchic
rivda=råa=tål inte..
tyvärr förut älskade jag det men det är irriterande när det kliar helatin
Rapchic
tack för alla recept skulle upskatta mer
Betty
Morotslåda
1½ dl risgryn
½ tsk salt
3 dl vatten
7 dl mjölk
6-7 ganska stora morötter
½ dl ströbröd
1 dl grädde (valfri fetthalt) eller mjölk
knappt 1 tsk salt
½ tsk riven muskot
2 ägg
1 msk margarin (kan uteslutas)

Gör så här:
Koka risgrynen i det saltade vattnet ca 10 minuter.
Häll i mjölken, koka upp och låt sjuda till gröt, ca 40 minuter.
Koka morötterna mjuka i lättsaltat vatten, kör dem sedan i mixer eller matberedare till en slät massa. Låt ströbrödet svälla i grädde och blanda i kryddor och ägg.
Obs, Var försiktig med saltet!
Blanda gröten, morotspurén och ströbrödsblandningen.
Häll i smord form, klicka eventuellt på margarin och strö på lite ströbröd.
Grädda i 175 grader i en timme.
Betty
Hittade ett annat recept på morotslåda (på SR's sida)
Morotslåda -Porkkanalaatikko
1½ deciliter ris
1 deciliter vatten
½ liter mjölk
1 matsked margarin eller smör
½ kilo morötter
(1 matsked mandel)
1 tesked salt
1 tsk socker
1 msk sirap
2 ägg
2 matskedar ströbröd
1 matsked margarin eller smör

Riset kokas i vatten.
Mjölken tillsätts i små mängder.
Riset kokas till en lös gröt.
Låt gröten kallna.
Riv morötterna och blanda dem i gröten
tillsammans med den skållade och hackade mandeln samt kryddor och de uppvispade äggen.
Häll smeten i en ugnsfast form. Strö över ströbröd och klicka till sist över små margarinbitar.
Grädda lådan i 175 grader i cirka 1,5 timme.
Whiskuchi
Morotsbiffar smile.gif

Finriv morötter och gul lök, pressa ur en del vätska ur massan, blanda i ett par ägg. Forma platta biffar och stek dem.

Jag ääälskar att äta kalla sådana här som pålägg.. mums!
Pjater
Eller morots kaka, mums vad man blir sugen på morötter biggrin.gif
LadyG
Blanda rivna morötter i köttfärsen medan du steker den. Supergott till lasagne, köttfärssås etc.
Carin Fredlund
Riv morötter + lite andra rotsaker, välj dem du gillar. Selleri, palsternacka, potatis exempelvis. Strila purjolök. Hacka lite vitlök.
blanda eventuellt i lite tomatpuré. Kanske lite soja.
Låt allt koka under lock i en grönsaksbuljong, tills det mjuknar. Kör sedan stavmixern i soppan, så allt blir passerat.
Krydda med det du gillar. Örter kanske. Eller spiskummin och chili för en lite mer exotisk smak. Lägg eventuellt i lite creme fraiche om du vill.
På det sättet gör du goda soppor av morötterna och näringsämnena finns kvar i buljongen.

Alternativ som tillbehör till kött:
Skär morötterna i stavar.
Hacka lite vitlök.
Bryn dem lätt i lite olja eller Smör/rapsolja.
Häll på en aning buljong, och koka mjukt - men inte för mjukt!
Strö över grovt hackad persilja.
Rapchic
håller på med soppa på rotsakerna...
visst ska man koka det ganska lungt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon