Vesna
Hej,

Ställde en fråga hur jag skulle förvara mina pelargoner och har även försökt läsa mig till på internet.

Nu är det så många olika bud. 5-8 grader eller 10-15 grader i vissa fall är det mörkt i andra fall är det ljust.

Jag antar att det går förvara på flera olika sätt, iom att det finns så många olika förslag. Dock undrar jag vad det är för skillnad att förvara ljust eller mörkt?

Personligen hade jag inte tänkt ha mina pelargoner framme under vintern för att se på. Jag har om jag nämt i ett tidigare inlägg två alternativ, både med ungefär samma temperatur. En ljus sval tvättstuga som pendlar mellan 10-15 grader och ett mörkt och ett kolsvart förråd som ligger något lägre i temperatur.

Så vad väljer mad för att blommorna får bästa vilan och bästa starten till våren. Förra året hade jag dem i det mörka förrådet och det var inte lätt att få igång dem efteråt. Bara en av sex plantor klarade sig och de växte inte till sig på hela sommaren sad.gif Fick köpa allt nytt. Att tilläga skar jag ner dem innan vinterförvaringen enl ett råd jag fått. Var det fel?

Så vad är det för skillnad mellan ljus och mörk förvaring.

Sedan har jag en följdfråga som kanske hör ihop med detta. Jag har sett pelargoner som är höga och glesa, tycker personligen inte att det är så snyggt. det kanske beror på sorten eller så kanske man måste skära ner dem. Hur ligger det till? Mina pellisar nu är ju inte mer än 20 cm, det finns inte så mycket att skära ner på? Hur gör jag?

Mycket svammel biggrin.gif Kanske någon hängde med i svängarna smile.gif
Kajsa
Jag tycker man får testa sig fram alla sorter är olika, det kan gå utmärkt i svala mörkret med en del sorter, men jag har haft en massa som dött i garaget, fuchsiorna klarar mörkret mycket bättre. Tror den ljusa, svala tvättstugan kan vara bättre för pelargoner. Vi renoverade vårt förråd för några år sedan och då satte jag in en växtlampa den är jag jättenöjd med, tar sticklingar i aug. av pelargoner jag gillat från sommaren, och den stora mamma plantan slänger jag på komposten ( utom dom stora som jag vet klarat mörka garget) Under växtlampan klarar dom vintern galant, på våren blir dom knubbiga och man kan ta skott.
Har skurit ner en del jättar innan jag satt in dom i garaget, det har gått bra, kanske inte bra för klenare, lägre sorter, vänta till våren.

Små pelargonskott under växtlampan har varit en utmärkt vinterförvaring.
Men jag tror att man kan göra på flera sätt, inget behöver vara fel man får helt enkelt testa utifrån dom möjligheter man har.
kerstin z5-6
Gäller alla övervintringsväxter -Ju ljusare miljö du kan bistå med via konstljus -desto varmare kan du ha i rummet
Ju kallare -men inte minus förstås -du kan ha -desto mindre ljus behövs -vid +1-+5 går det fint med totalmörker

För alla råd gäller ofta -det finns minst tre till som är precis lika bra smile.gif
Margith
Det är väl egentligen ingen skillnad mellan att förvara ljust eller mörkt.
Det handlar bara om vilka möjligheter man har smile.gif
Svala utrymmen är ju inte så vanliga i våra moderna bostadshus.

Har du ett utrymme som håller runt 5 grader behövs inget ljus, om utrymmet däremot håller runt 20 grader behövs det massor av ljus.

Sen är det en helt annan sak att med en temperatur runt 5-10 grader och massor av extraljus, så har du blommande pelargoner året om biggrin.gif

I ditt fall skulle jag ha valt att ställa några i mörka förrådet och några i ljusa tvättstugan.
Till våren vet du vilket ställe som var bäst just hos dig.

Jag avråder dig från att klippa i pelargonerna på hösten. Ställ in dem som de är och till våren planterar du om och klipper ner. Det brukar fungera bäst.

Vad gäller de höga, glesa pelargonerna har jag fått lära mig att det är så här:
de pelargoner du köper på våren är behandlade med retarderingsmedel (har jag för mig att det hette) Det gör att de växer kompakt. Övervintrar du den pelargonen så är medlet borta till nästa år och pelargonen kommer alltså att växa "som den ska".
Gillar du inte det växtsättet måste du alltså klippa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon