Vesna
Hej,

Varje år "klabbar" jag med ettåringar till alla mina krukor och det kostar en hel del. Samtidigt har jag inte riktigt förutsättningar att fröså allt. Nu funderar jag till nästa år at tha perenner i krukorna. Hur går det? Har ni tips på vad man ska tänka på när man väljer perenner till krukorna. Så de inte blir "förolämpade" menar jag. Det kanske är bra att välja torktåliga blommor som inte protesterar i att stå trångt? Vad har ni för tips och erfrenheter.

Själv funderar jag tex på att sätta funkia (någon blå/limebladig - tips?) i en kruka på soldäck vid altantrappan där det är skugga JÄMT! Något annat tips?

Sedan har jag både helsol och halvskugga på "soldäck" Tips dit?

Vad gör man lämpligtvis med dessa när hösten kommer? Planterar ner i tillfällig rabatt över vintern eller låter dem stå kvar, kanske ta in i garaget så det inte fryser? Där blir det max et par frysgrader när det är som kallast.

Fins det forfrarande perenner att köpa på tex Plantagen eller Blomsterlandet. Billigare nu iaf än till våren?

*suck* Får nästan lite ångest för att säsongen är över sad.gif
Alba
Både Plantagen och Blomsterlandet har perenner ännu men kvaliten kanske inte är den bästa - men priset är bättre nu.
olgak
Jag har hostan "August Moon". Limefärg är väl att ta i, men den är ljusgrön i alla fall. Beställd från hortogren. Jag gillar den jättemycket.

Hosta kan du ju även ha i lite soligare lägen. Pioner kan man ha i kruka har jag läst - i alla fall riktigt små sorter har jag sett att man rekommenderat för krukodling. Superfina arrangemang med taklök och liknande har jag sett, då behöver man inte få panik över vattningen ens i soliga lägen.

När det gäller övervintringen har jag samma problem som du. Jag har läst att man kan ställa krukorna på frigolit och att man kan ställa dem i korgar som man fyller med isoleringsmaterial, typ tidningspapper, frigolit elelr vad man har. Men eftersom jag inte orkat köpa korg, så blir det att gräva ner. Sen att krukan antagligen spricker, det förtränger jag till i vår wacko.gif . Men garaget borde ju annars vara bra för dig som har ett sådant?
Pernillaheterjag
Afrikas lilja kanske? Snygga blad och helt fantastisk blomning (efter några år...)

Snyggt klippta buxbom i kruka är fint tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon