Österläge
Har sett fler arecept på smaksatt olja, och är sugen på att testa själv. Vilken olja är bäst att använda? Oliv-, raps-, eller...? Och om man ska använda olivolja, blir smaken bättre om man använder en finare, kallpressad, eller går det lika bra med ett lågprismärke?

Gärna om någon har tips på goda smaksättningar oxå... tongue.gif

Tack på förhand! wub.gif
Lemonne
Att smaksätta dyr olivolja tycker jag är onödigt rolleyes.gif - fast det beror ju lite på vad man ska smaksätta med...

Jag brukar använda mig av rapsolja till vitlöksoljan jag gör, sen brukar jag göra en timjan/olivolja (på olivolja förstås) med timjankvistar i. Jättegott till färsk pasta!
Österläge
Vilken olivolja använder du då?
netaave
Kallpressad rapsolja, olivoljan smaker för mycket i sig själv.
Lemonne
Billigast möjliga, Eldorados eller Icas egna, timjan är ju väldigt kryddig, så det gör inte så mycket om oljan är lite besk.
Rapchic
läste i en bok att om amn ska göra massage olja
var olivolja bäst... (dom verkade gilla olivolja bäst hur som helst)
yrian
Kallpressad, ekologisk rapsolja från Österlen... smaksatt med chili...
Mmm... smile.gif
Rapchic
men för att ha kvar vitaminer vet jag då att man ska ha kallpressad
stina
CITAT (Rapchic @ 18-10-2006, 10:46)
läste i en bok att om amn ska göra massage olja
var olivolja bäst... (dom verkade gilla olivolja bäst hur som helst)

Har för mig att jag läst att om man ska tänka på miljön ska man använda raposolja istället för olivolja (kortare distributionsväg).
Gurkan
Kallpressad rapsolja har också en nyttigare fettsammansättning än olivoljan (motsatt vad många tror).

Att den är lokalproducerad jmf. olivoljan är ju såklart också väldigt bra, men det gäller såklart alla närproducerade varor.

kort om Rapsoljans nyttighet
stina
Jag gillar och använder Arlas flytande rapsolja/smör. 90% rapsolja och 10% smör. Kanonbra och god tycker jag.
Rapchic
dom gillade olivoljan för att den rullade bättre...
som jag sa om man gör massageoljor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon