Hej!
Vårat lanställe ligger i zon 3-4 och jag undrar om det är försent att flytta på vinbärsbuskar, Pilträd. bolltistlar, prästkragar, Pioner, Rododendron m.m
Har läst om prästkragar aka flyttas tidig höst. Räknas detta som tidig höst, det har ju varit en väldigt mild höst hitils?
ewa zon 3
13-10-2006, 12:57
Bolltistlarna, prästkragar och pion skulle jag flytta nu. Kanske är de så stora så att du kan dela plantorna och på så vis få fler. Blanda i lite benmjöl i planteringsgroparna och blanda upp med planteringsjord också. Gräv inte ned pionen för djupt skottanlagen vill bara vara ca 5 cm under jord. Försök att få med så mycket rötter som möjligt. Buskarna och trädet törs jag inte ge några råd om.
/Ewa
Träd och buskar bör flyttas medan de är i vila, d v s efter att de tappat löven. Pilträdet måste vara ganska litet och det skall gå att flytta alls. Glöm inte att vattna ordenligt både nu i höst och gärna också till våren. Vid flytten förlorar växterna många av de mindre rötterna som är viktiga för vattenupptaget.
Tack för svaret!
Trevlig helg/Aggi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.