|
anneli85
13-10-2006, 13:13
Ja nu tror jag att det är slutplanterat utomhus för detta år. Igår satte jag 2 st New Dawn rosor och 2 st Klematis Rouge Cardinal. Hoppas de tar sig. Hur ser det ut på Eran front, planterar ni fortfarande? Trevlig Höst!
CITAT (anneli85 @ 13-10-2006, 14:13) Ja nu tror jag att det är slutplanterat utomhus för detta år. Igår satte jag 2 st New Dawn rosor och 2 st Klematis Rouge Cardinal. Hoppas de tar sig. Hur ser det ut på Eran front, planterar ni fortfarande? Trevlig Höst! Ja, jag har en del perenner som måste ner i jorden ganska kvickt. Det blir nog att jag fixar det i helgen och sen får det vara bra för denna säsong
ewa zon 3
13-10-2006, 13:49
Slutplanterat ......  ..... nu blev jag bara lite stressad Hos mig är det mycket kvar, ffa perenner som ska flyttas och rosor har jag beställt men dom blir nog inte planterade förrän i nov. Jag kommer nog hålla på tills tjälen kommer om jag känner mig själv rätt. /Ewa
fruberglund
14-10-2006, 13:41
Har en ros kvar sen är jag färdig  Skönt! Sen är det bara höststädningen kvar, alltså plocka upp allt skräp som hinkar, krattar, spadar osv. som råkat hamna lite här och var i trädgården under säsongen
Här är det färdigplanterat (tror jag) om inte något fynd dyker upp. Nu ska räfsor, spadar, hinkar mm in i förrådet.
anneli85
26-10-2006, 13:44
Det var inte slutplanterat för i år ...... Förstår inte  , Bara råkade hitta 1 st clematis Lazurstern, 1 Bourbonros Louise Odier, och 1 Astrid Lindgren på Rea, halva priset. Kunde inte låta bli Var först på Plantagen dit jag ringde och frågade om rea fick då svaret att det var 70%, åker in då är det bara 50% de vägrade att pruta mer. Så himla otrevliga dessutom. Växterna såg ut som skit. Åkte till Växtriket i Eskilstuna, där var det betydligt bättre service. Ikväll ska jag ut o gräva, trots regnet!!
ewa zon 3
26-10-2006, 16:51
Vi får väl se vem som blir sist 'Lazurstern' verkar ju vara en blå snygging Hade satt alla lökar, bra, bockat av det på listan. Vad gör jag då? Jo, naturligtvis spontanköper jag fler tulpanlökar för "de går ju så bra att sätta sent" Listan tar aldrig slut för jag är dum nog och fyller på den hela tiden /Ewa
mari_tres
26-10-2006, 19:16
Satte ner den förb*** vitlöken idag. Hade ingen lust att gräva ner den då det regnade som värst (var ju tvungen att ta upp det som växte där först...) och sedan blev det kallt... hackade mig igenom 5-6 cm frusen jord för att få ner dom!!  Får väl se vad det blir av dem. Jag vet nämnligen att det inte blir ngt gräva av till våren, då jag kommer att ha fullt upp med annat...
Nja.........ferdigt blir man ja aldrig,men gräset är klippt för sista gången alla redskap och krukor inne.(Ta alltid in redskapen efter användning) Jag har tvår rosor jag måste flytta men nya plantor blir det inte mer i år.Växthuset har jag kvar med tomater och gurkor som ska dras upp.Jag har en del uppgrävda perenner liggande varstans som jag ska samlar ihop och jordslår,de ska jag ger bort eller tar till växtloppis på våren om de klara vintern.
Stressa ut idag och grävde upp Jätteverbenan och två nergrävda stora doftpelargoner, som jag tänkt glömma bort men så ångrade jag mig och tog in dom. Har annars två rosor kvar som visst aldrig kommer. Har krattat löv och är färdig för övrigt i trädgården. Snö i veckan är trist och för tidigt.
fruberglund
28-10-2006, 22:08
CITAT (ewa zon 3 @ 26-10-2006, 17:51) 'Lazurstern' verkar ju vara en blå snygging Lasurstern är jättefin, superstora blommor, här några bilder på min 
Satte en här i höst, blommar den på äldre rankor, klipper du ner hela ? Visserligen är det en gr 2 klematis, men jag har sorter som jag klipper i botten i alla fall som blommar på både gammal och ny ved, hur gör du med Lasurstern, hur hög blir den ?
fruberglund
29-10-2006, 10:43
CITAT (Kajsa @ 29-10-2006, 01:02) Satte en här i höst, blommar den på äldre rankor, klipper du ner hela ? Visserligen är det en gr 2 klematis, men jag har sorter som jag klipper i botten i alla fall som blommar på både gammal och ny ved, hur gör du med Lasurstern, hur hög blir den ?  Min växer på ett klätterträd som inte är högre än ca 1,50 m men den har börjat slingra sig runt nu så minst 2 meter är den nog. Står att den inte ska klippas alls men jag klippte ner till frisk ved i år, man får nog dock vänta tills den börjat växa ordentligt så man inte klipper bort för mycket. Jag tänker bara putsa den i fortsättningen på samma sätt och kanske klippa ner nån ranka emellanåt för att få lite nya skott. Den är helt underbar och tar andan ur många som ser den...blommorna är ca 15-20 cm i diameter, den har nog störst blommor av de klematis jag har i min trädgård Ett bra köp!
anneli85
29-10-2006, 12:52
Tack Fru Berglund för underbara bilder. Ångrar inte mitt köp!
Tack för svar fruberglund, då putsar vi den då, det är så man ska göra med gr 2. klematis. Något år när den blir större ska jag testa och klippa ner den hårt, så ser man om den blommar på nya rankorna.
Maggan H
30-10-2006, 18:36
Man är i gott sällskap ser jag! Jag trodde att jag var sist med att höstplantera!  Men i morgon MÅSTE jag gräva upp dahliorna och plantera majkragarna och fänrikshjärtanen, jag bara MÅSTE göra det i morgon, regn eller inte.
ewa zon 3
30-10-2006, 22:38
Idag var det regnställ och stövlar som gällde. Gick bättre än väntat, för marken hade tinat lite, och fick ned allt som jag skulle i jorden och slutade med att slänga över löv. Har nu bara några perenner och ros som ska få övervintra i stora krukor i en lövhög under tak. får nog hålla till inne i boden det verkar vara snö/regnoväder på gång  /Ewa
Planterade 100 st Rosa Rugosa i helgen. Har ont i hela kroppen. Ska nog kolla om det finns kvar något på rean, som kan vara roligt att ha i trädgården. Har tulpaner kvaar att plantera. Det ryktas om att vi får snö imorgon, men det blir nog varmare till helgen får man hoppas.
soulfire
31-10-2006, 12:36
iza: ska du planetera en häck? Jag funderar på det samma och har fått höra att det är bra att variera rugrosasorterna lite. Hur gjorde du? Jag tycker att det är svårt att veta hur de passar ihop, innan man ser det, skönt att höra lite från andra. Jag tänkte planetera 3 klätterhortensiaskott som jag fick av mina föräldrar i helgen. Får se om det går
ewa zon 3
31-10-2006, 15:57
CITAT (Iza @ 31-10-2006, 13:17) Ska nog kolla om det finns kvar något på rean, som kan vara roligt att ha i trädgården. Räckte det inte med 100 rosor?  Starkt jobbat Nyfiken, var alla av samma sort? /Ewa
Ja, nu städar jag bara i rabatterna, klipper ner de sista perennstänglarna som vissnar ner.
soulfire
01-11-2006, 11:06
*puff*
såg någon min fråga om man ska variera rugrosahybriderna för en friskare häck?
Jag satte 70st vanliga Rosa Rugosa och 30st Alba som jag försökte göra som små vita öar i det röda med. Men helt strikt blev det nog inte, för när vi var färdiga hade vi 10st röda kvar som jag pluttade ner där jag tycke att det var lite tunnt. Vi får väl se i sommar om det ser helt tokigt ut.
soulfire
01-11-2006, 17:54
tack iza! jag känner till att puffa i efterhand haha :-D
hur många meter har ni planerat häcken till? vita öar låter himla snyggt, beställde du av rosenposten?
jag funderar på att blanda in några äppelrosor och några vita hybrider, men jag behöver rätt många så jag tänkte hålla mig till rätt billiga varianter hehe
Vi stegade upp den till ca 30m och man ska ju ha 3st/m. Jag köpte rosorna på vår lokala plantskola, de hade 20% om man förbeställde innan ett visst datum.
soulfire
02-11-2006, 22:32
tack för all info iza! jag behöver också ca 30 meter och funderar på att blanda sorterna lite men jag orkar inte med några som ska täckas eller som man måste dalta för mycket med... rugrosa är rätt perfekt, och äppelrosor.. jag hör av mig till våren när jag har bestämt mig, vi kanske kan jämföra hur häckarna blev nästa vår
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|