Vesna
Hej,

Har köpt ett träd gråpäron. Nu läser jag att gråpäronet polineras av: Clara Frijs, Conference, Esperens Herre, Göteborgs Diamant, Herzogin Elsa och Williams.

Men tänk om dessa sorter inte finns i närheten?

Hur viktigt är det?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det inte finns några lämpliga sorter i området blir det ingen frukt gråpäron kan inte pollinera sig själv. Man måste dock inte plantera ett till träd man kan ympa in andra sorter på gråpäronträdet och du har gott om tid att lära dig ympning, gråpäron är känd för att det tar lång tid tills de sätter frukt (10-15år).
Vesna
Var det dumt av mig att köpa ett gråpäron då : ( Jag har inte planterat ner det än. Vi funderade på ett Augustipäron. Det går ju att byta. Hade det varit bättre?
Jan af Lisö
Frågan är om någon av de andra sorterna klarar sig inom zon 5 ??

Annars så brukar väl päron (som äpplen) pollineras av det mesta (dvs andra päronsorter) som blommar samtidigt, tror jag.

Vad gäller päron för kalla zoner så kan du gärna kolla på webben hos Blomkvists Plantskola, jag tror de har även postorderförsäljning till Sverige

Har sett i deras katalog äpplen som smakar som päron, i fall du inte hittar någon päronsort som passar.....
Cilla
Gråpäron är utmärkta för de högre zonerna och dessutom tillhör sorten de mäktigaste, mest vackra fruktträden man kan ha... Pollinerarsorterna tillhör de absolut vanligaste, så finns det päronträd i närheten kan man räkna med att gråpäronet pollineras.
Vesna
TACK! Då litar jag på dig och går ut och planterar ohmy.gifD

Tar det förresten sån evig tid innan de bär frukt? Detta träd är ju redan en bit på väg. Ca 4 meter?
Cilla
Det är åldern på grenarna som avgör fertiliteten i första hand. Päronträd brukar vara 4 år som man köper i handeln. De kan leva 200 år, och då är det lite tidigt att börja föröka sig när man är så ung... Kan man tänka. På ett vuxet päronträd brukar fruktanlag bildas på grenar som är 3-5 år gamla. På ett ungt träd utvecklas fruktsättning senare. Det är klokt av träden eftersom varje frukt tar en mängd energi från att bilda grenar.

Men att ditt träd satt fart och nått bra höjd är ett gott tecken. Först ordentlig vegetativ tillväxt (grenar och blad) och därefter fruktsättning. Om du fortsätter att ha samma tillväxt som det haft genom att plantera på rätt sätt, sedan hålla vattnat och gräsfritt, så kommer du att få frukt tidigare.
Ophelia
Smakmässigt har ni helt klart gjort rätt om ni valde mellan Augistipäron och Gråpäron smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon