Vesna
Hej,

Gick en runda på Plantagen idag och hittade massor skoj. Bl.a. hade de massor av billiga Pionplantor som jag blev sugen på. Jag tycker Pioner är sååååååå fina, men tyvärr är vi alltid bortresta 4-6 veckor i juni när de blommar, så det känns ju inte så kul att investera i det då. Dock ståg det på dessa plantor att de blommar mars och april??!!!! Det tror de väl inte ens på själva. Jag kan gå med på att de blommar lite senare, men kan det vara en tidig sort?!?! Kommer nu inte ihåg vad de heter. Men det var en öppen cerisrosa/röd blomma med gul mitt.

Någon som vet om detta kan stämma, isf ska jag handa lite imorgon wink.gif
Maria i Helsingborg
Här är en bra länk: Allt om trädgård.

Jag tänker Bowl of Beauty eller Sorbet på din beskrivning. Mars, april? Knappast uppe hos dig iaf wink.gif

Ser nu att du inte alls skrev rosa.........är det en vanlig bondpion, då? Äh, du får se om du hittar den. Skrolla i färglisten och sök. Lycka till!
olgak
Det kan inte vara så att de var importerade och märkta för ett annat lands förhållanden? Bara en vild gissning. Jag har i a f aldrig hört talas om pioner som blommar så tidigt här. Men om det stämmer, då ska jag slå till så fort jag kan hitta en likadan biggrin.gif !
kerstin z5-6
ja , fast här blommar de först i maj , tex sorterna P. anomala och P. veitchi , två veckor tidigare blommar Paeonia mairei.
Vill man kan man ha pionblom från april och långt in på sensommaren smile.gif
Vesna
Hej,

Hur bär man sig åt att få Piionblommning till långt in på sensommaren? Någn särskilt sort eller särskild behandling? Skulle uppskatta råd i denna fråga då jag drömmer om en rabatt med massor av olika Poiner. Men är aldrig hemma i juni att se dem blomma sad.gif Åker när de står i knopp och kommer alltid hem till överblommade buskar sad.gif
kerstin z5-6
man väljer sorter som har olika blommningstid helt enkelt smile.gif
tex P. anomala och P. veitchi , Paeonia mairei, -vår och försommar,.Coral Charm tidig hybrid- junis början
Ballerina-lång blommning mitt i sommaren , Bowl of Beauty, Cheddar Cheese’ medeltidiga,Festiva Maxima - blommar till Midsommar
sena sorter
tex Marie Lemoine, Mme Jules Dessert,Couronne d´Or
i början av augusti o framåt blommar bla James Pillow smile.gif
gunnelö
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-10-2006, 20:54)
i början av augusti o framåt blommar bla James Pillow smile.gif

"Bland annat", skriver du. Har du förslag på fler sorter? Vore härligt att ha några höstblommande pioner. (Har förstås redan skrivit upp James Pillow)!

Gunnel Ö
kerstin z5-6
Paeonia lactiflora 'Nymphe' ,Ann Cousins
Marie Lemoine, Mme Jules Dessert,Couronne d´Or är sena men när de börjar beror naturligtvis på läge, soltimmar osv men de blommar alla senare än de vanliga "rosa röda vita sk Bondpionerna " smile.gif sägs det
Alla har jag inte hunnit testa
men nästa säsong blir det nog lite fler pioner smile.gif
Vesna
TACK!!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon