Jan af Lisö
Undrar vad är era erfarenheter, hur länge behöver jag vänta på mina päron?

Familjeträd med Pyrus Communis som grundstam med sorterna:
Clara Friijs (stam + 2 grener)
Gråpäron (ymp, en gren; 10-12 år har jag läst)
Göteborgs Diamant (ymp, en gren)
Carola (toppymp, dvs det mesta av trädet blir Carola med tiden).

Planterat 2002 (kan hända stod i plantskolan i ett år ?), zon 2, södra Stockholm.
Cilla
Min erfarenhet är att päronträd generellt tar länge tid på sig att sätta blom och frukt än äpple. Träden skjuter väldig fart i början och de vill ju bilda relativt smala och höga träd med klart spetsigare grenvinklar än äpple. Frukten kommer på sporrar på rättuppstående grenar.

Många löser det så att man sträcker ned grenar på päron för att få snabbare fruktsättning. Jag beskär rätt många päronträd som från början formats som äppelträd på detta sätt, och det innebär en massa konstruktionsproblem. Frukten kommer långt ut från stammen på upprättstående grenar. Inte alls som päronträdet planerat det själv kan man säga...

Gråpäron är den sort man får vänta längst på - 8-15 år. De övriga några år kortare, men som sagt det beror mycket på hur man beskär träden.

Min slutsats av att ha varit uppe i ganska många päronträd är att om man vill ha päron för frukten är det bättre att spaljera. Vill man sätta ett päronträd för att de är gudomligt vackra och helt enastående fruktträd så låter man dem växa med smal krona och upprätta grenar, som de är konstruerade för.
cia73
Jag åt mitt första päron förra veckan! Ja, första päronet som jag själv odlat alltså...Pepi heter trädet och jag planterade det 2002. Vi fick 5 päron iår. wub.gif
fruberglund
Vet inte hur länge vårt träd stått men jag gissar på att det planterades året innan vi flyttade hit, alltså 2001 för det är inte så stort.

Vet inte vad det är för sorter men det är ympat och jag tror det är minst 4 sorter på.

Förra året fick vi 2 päron. Vi har haft problem med nån insekt som äter upp blomknopparna, förra året sprayade jag dem och då lyckades vi endast få två päron. Tyckte inte alls de var goda.

I år har trädet fullkomligt exploderat. Hade samma insekter i år också men var ute tidigt och tog några sen brydde jag mig inte. I år är det helt fullt med päron, endast en sort som inte blivit något av. Skulle gissa på 30-talet frukter i år.

Så 5 år har det nog tagit för vårt träd att bära frukt och få en ordentlig skörd.

Inga av de päronen som mognat hittills har jag tyckte är speciellt goda, jag vill ha mjuka, saftiga päron. De första som mognade var mjuka men mjöliga, de andra hårda men det gillar mannen så de fick han äta.

Nu väntar jag på två sorter till varav en av dem börjar bli lite röda i skalet. Hade varit intressant att veta vilka sorter det är på vårt träd men det är väl inte lätt.

Ha du tålamod så ska du se att du får päron så småningom. Prata snällt med trädet och sköt om det ordentligt eller så struntar du i det, det har jag gjort och har fått päron ändå men är trädet riktigt tjurigt så kanske det hjälper, vad vet jag biggrin.gif
Cilla
Kul att höra om så goda erfarenheter!

Undrar om det kan vara frostfjäril som knaprar på dina blomknoppar.

En annan sak är att de första årens frukt på äpple och päron kan skilja sig från den som kommer sedan. Det är som om de första frukterna är som första dimjölken, dvs annorlunda. På äpple blir de ofta större än de sedan blir och på både päron och äpple kan konstistensen vara annorlunda och dessutom saknas ofta arom. Men det fixar till sig efter första eller andra fruktsättningen.
fruberglund
CITAT (Cilla @ 17-10-2006, 02:56)
Kul att höra om så goda erfarenheter!

Undrar om det kan vara frostfjäril som knaprar på dina blomknoppar.

En annan sak är att de första årens frukt på äpple och päron kan skilja sig från den som kommer sedan. Det är som om de första frukterna är som första dimjölken, dvs annorlunda. På äpple blir de ofta större än de sedan blir och på både päron och äpple kan konstistensen vara annorlunda och dessutom saknas ofta arom. Men det fixar till sig efter första eller andra fruktsättningen.

Låter bra, förra året smakade de två päron ingenting men i år var det lite mer smak på dem, ska gå ut och se om nån mer sort är färdig nu smile.gif

Det är någon sorts skalbagge, ingen fjäril.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon