Vet inte hur länge vårt träd stått men jag gissar på att det planterades året innan vi flyttade hit, alltså 2001 för det är inte så stort.
Vet inte vad det är för sorter men det är ympat och jag tror det är minst 4 sorter på.
Förra året fick vi 2 päron. Vi har haft problem med nån insekt som äter upp blomknopparna, förra året sprayade jag dem och då lyckades vi endast få två päron. Tyckte inte alls de var goda.
I år har trädet fullkomligt exploderat. Hade samma insekter i år också men var ute tidigt och tog några sen brydde jag mig inte. I år är det helt fullt med päron, endast en sort som inte blivit något av. Skulle gissa på 30-talet frukter i år.
Så 5 år har det nog tagit för vårt träd att bära frukt och få en ordentlig skörd.
Inga av de päronen som mognat hittills har jag tyckte är speciellt goda, jag vill ha mjuka, saftiga päron. De första som mognade var mjuka men mjöliga, de andra hårda men det gillar mannen så de fick han äta.
Nu väntar jag på två sorter till varav en av dem börjar bli lite röda i skalet. Hade varit intressant att veta vilka sorter det är på vårt träd men det är väl inte lätt.
Ha du tålamod så ska du se att du får päron så småningom. Prata snällt med trädet och sköt om det ordentligt eller så struntar du i det, det har jag gjort och har fått päron ändå men är trädet riktigt tjurigt så kanske det hjälper, vad vet jag