Full version: Torggubbe - igen
Gurkan
Imorrn ska jag och Yrian stå på Mårtenstorget i Lund och visa upp lite av det vi producerat i trädgården i sommar. Temat är chilipeppar kan man säga ... i form av pulver, såser, plantor och massa heta frukter som jag skördat nu ikväll.

Hoppas få träffa nån Odlait i verkliga livet ... provsmakning av trädgårdens hela läckerheter utlovas på Yrians nybakta bröd.

För några veckor sen var vi på Ringsjöbygdens Trädgårdsförenings höstmarknad, då såg det ut såhär.

Alba
Kul - lycka till.

Jättefin höstbild - vilka underbara färger.
ingelagrebo
CITAT (Gurkan @ 13-10-2006, 20:17)
Imorrn ska jag och Yrian stå på Mårtenstorget i Lund och visa upp lite av det vi producerat i trädgården i sommar. Temat är chilipeppar kan man säga ... i form av pulver, såser, plantor och massa heta frukter som jag skördat nu ikväll.

Hoppas få träffa nån Odlait i verkliga livet ... provsmakning av trädgårdens hela läckerheter utlovas på Yrians nybakta bröd.

För några veckor sen var vi på Ringsjöbygdens Trädgårdsförenings höstmarknad, då såg det ut såhär.

Chili! Då måste du ha en massa bra recept på vad man kan göra med chili! Jag har odlat chili och har ingen aning vad jag ska göra med alla!
***Ingela*** tongue.gif
Magdis
Åh vad det ser läckert ut alltihop! tongue.gif De där chilifrukterna är bjässar jämfört med mina...mina har stannat i växten. Pygméchilisar. biggrin.gif Jag använde en av dem idag iallafall i chili con carnen och hjälp vad stark den var fast den var så liten. smile.gif
Susanna
Vad läckert allt ser ut!!Hur får ni mangoldbladen att hålla sig så fräscha?
Kat
Hur har du gjort pulvret?
myrtille
Jag hade gärna kommit, men det är tyvärr lite för långt att åka.

Själv har jag gjort slut på alla mina frukter för i år, och märker tyvärr att det jag gjort pulver, sås, pickles med mera av inte kommer att räcka såvärst länge. Längtar redan efter nästa säsong.

Jag är såå avundsjuk på alla med växthus ... för det antar jag att ni har.

Mycket fina bilder!
anna_rispan
CITAT (Susanna @ 14-10-2006, 10:46)
Vad läckert allt ser ut!!Hur får ni mangoldbladen att hålla sig så fräscha?

jag undrar också. när jag plockade tyckte jag de vissnade på tre röda sekunder!!! ohmy.gif
Gurkan
Tack för kommentarerna ... väckarklockan på 05:30 idag ... bu-hu ... inte min favvotid direkt.

Vi har fått massor med trevlig respons idag, njutit av soligt väder, haft provsmakningar och diskuterat chili och chiliprodukter på hög och låg nivå.

Mangoldblad håller sig inte snygga så länge ... vi plockade dom precis innan vi skulle åka sen var dom sista ganska vissna vid slutet av dan. Skulle haft dem stående i en hink vatten tror jag.

De olika chilipulvrena har jag malt i en kvarn jag köpt för ändamålet, det är egentligen en sädeskvarn att mala mjöl på men maler fantastiskt bra chili-/paprikapulver hur grovt eller fint man vill ha det.

"Husets Chilipulver" innehåller bla. olika chilis, paprika, rökt chili, spiskummin och vitlök. Har varit mycket uppskattat av alla som doftat eller smakat ... ska fortsätta förfina receptet så länge råvarorna räcker.

Några nya produkter har tillkommit sen förra marknaden, bla. en Habanero/vitlökspasta och en variant med Jalapeño/vitlök och en tokigt stark Habanerosås. Olika malda chilis syns i "provrören".

Några bilder från idag :

Morgontrött Yrian :

Dagens chilikorg :
Kat
Så fint! wub.gif
Vad duktig du är!

Fick du något sålt då?
Rapchic
önskar såna försäljare fanns på vårt torg
Gurkan
CITAT (Kat @ 15-10-2006, 11:09)
Så fint! wub.gif
Vad duktig du är!

Fick du något sålt då?

Tack tack !!!

Jovars, det gick ganska bra men det var dåligt med folk på torget igår, de andra försäljarna klagade också på det. Vi ska nog prova igen om två veckor när folk fått lön, om vädret tillåter då förstås.
Susanna
Det verkar spännande att sälja egna produkter. Krävs det några speciella tillstånd?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon