Full version: funderar på en grej
wolkenkrabber
visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så det vart här...

var och köpte äpplen nyss och lde märke till att svenska öppne ofta är nästan lite klibbiga, glansiga... nästan vaxade medans typ argentinska äpplen inte är så... är det för att dom argentinska äpplena har blvigt tvättade eller är klibbet på våra svenska bekämpningsmedel?
askar
Vad jag fått förklarat är att Svenska äpplena har naturligt klibb
alltså är de inte besprutade.
Svenska äpplen är fö de enda jag vill att barnbarnen äter oskalade.
zaaritha
Jag trodde att det hade med olika äppelskalstyper att göra?
"Köp svenska äpplen"--jamen---var??
ICA Maxi har bara Aroma, Katja....
Katja börjar bli övermogna nu.
Inte lätt köpa svenska äpplen, då.......
*Stintan*
Det beror ju på vilken äppelsort det är. Signe Tillisch är alltid så där "klibbig" medan Gravenstein o Ingrid Marie inte är det alls lika mycket.
Det är inte bekämpningsmedel. rolleyes.gif smile.gif
netaave
Tror att en del äppelsorter vaxas för att klara transporter bättre.
*Stintan*
Tror inte att de svenska äpplen som säljs i våra affärer är vaxade smile.gif

Och dom på mina äppelträd är det inte heller rolleyes.gif biggrin.gif
Ciczi
CITAT (zaaritha @ 13-10-2006, 23:32)
"Köp svenska äpplen"--jamen---var??
ICA Maxi har bara Aroma, Katja....

Mitt ICA Maxi har Aroma, Gravensteiner, Signe Tillisch, Åkerö, Katja, Transparente Blance och säkert nån till som jag inte sett ännu. De har alltid en hel vägg med äpplen året om och när de svenska sedan kommer så blir det äpplen överallt i lådor och staplar.

HAr ni förresten provat Rubinola. Det är riktigt gott det äpplet!

mvh Ciczi
Ophelia
Vissa svenska äpplen har naturligt en mer vaxartad/fet yta än andra. Kan säkert även gälla för de importerade äpplena.

Hemköp hos mig har minst 4 olika sorter svenska äpplen som varierar i sort ju senare hösten blir.
Åsa, mälardalen zon 2
Svenska äpplen vaxas inte men utländska äpplen kan vara vaxade och det behöver inte vara något farligt vax det kan ex. vara bivax. (även importerade KRAV äpplen får vaxas om man ex. använder bivax + det var något annat vax som kommer från växtriket som också får smetas på KRAV-äpplen).

Själv spanar jag efter Kim på ICA men än har jag inte sett till det här finns bara gravensteiner, katja och aroma.
Ciczi
Kim är också gott! biggrin.gif

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon