Full version: Vilken växt
Jimme
Hej, i våran gård i västra östergötland har vi fått in en växt vi inte vet vad det är, vi trodde först att det var hampa, men det kan det inte vara, jag lägger en länk till mitt fotoalbum, så att någon som vet kanske kan lista ut.

Någon växt
Pjater
Ingen hampa i alla fall laugh.gif
Eva 33c
Kan det vara en Ambrosia artemisiifolia , Malörtsambrosia tror du ?
En gissning i allafall smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att växten är så starkt allergiframkallande brukar man ofta rekommendera att ta bort växten, ofta hinner den inte fröså sig i Sverige men i och med den här långa varma sommaren-hösten finns det ju troligtvis risk för fröspridning och då blir det ju risk för många plantor och ännu större problem för allergiker.

http://www.svt.se/svt/articles/5500-5599/5556/
Jimme
Hej och tack för alla svar, jag tror nog som er att det är en Malörtsambrosia, men om vi tar bort den bestämmer inte jag. Om det är någon som har en annan teori om vilken växten kan vara, är jag tacksam om ni skriver.
zaaritha
Alltså samma som vi fått i trädgården!
Finns det inget nyttigt man kan göra med den?
Tycker den är fin, kan den få fröa av sej?
Vad för slags allergi framkallar den?
Åsa, mälardalen zon 2
Det står i artikeln jag bifogade i mitt tidigare inlägg vilken typ av allergi den orsakar och när på året.
zaaritha
Sorry--kollade dåligt! wub.gif
kerstin z5-6
Ta bort -den bör inte få sprida sej i naturen -finns betydligt vackrare växter

Malörtsambrosia, finns ofta med som frö i fågelfröblandningar
Berith
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,14-10-2006, 00:26)
Med tanke på att växten är så starkt allergiframkallande brukar man ofta rekommendera att ta bort växten, ofta hinner den inte fröså sig i Sverige men i och med den här långa varma sommaren-hösten finns det ju troligtvis risk för fröspridning och då blir det ju risk för många plantor och ännu större problem för allergiker.

http://www.svt.se/svt/articles/5500-5599/5556/

Tack för länken och infon Åsa, jag har nu ryckt upp min. Det kom upp två under syrenbusken - jag förstod så mycket som att dom kom från fåglarnas solrosfrön, länken bekräftade det. Den ena led gräsklippningsdöden, och den andra sparade jag i pallkragen där alla okända, oprövade, svårplacerade fynd hamnar.

----------
Nu har den åkt ut i skogen, hoppas att den inte trivs där. huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon