svenskarna
http://www.odla.nu/album/data/svenskarna/5...5421_p58290.jpg

Här kommer min fikus med bild.
Vad är det för frukter ?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det ser ut som någon slags fikus, fikusar är släkt med fikon så de har liknande frukter.

Kan du ta lite fler bilder (gärna större) som visar på hur hela växten ser ut och gärna närbilder på bladerk och frukterna, kanske någon känner igen vilken art det är ifall det går att studera växten lite bättre.
Alba
Fikus är en av de växter jag haft så länga jag kan minnas. Ja inte samma planta. Aldrig har mina fått frukt.

H u r g ö r d u ???
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika arter fikus de flesta sätter nog inte frukt i hemmiljö, vill man ha frukter är nog pillerfikus ett bra val, pillrena är ju små frukter.

Pillerfikus, Ficus deltoidea
AntoonW
Ser inte riktigt hur stora bladen och frukten är men kan det vara en Ficus cyathitipula (Kimbalafikus)???

http://images.google.se/images?sourceid=na...ula&sa=N&tab=wi
lottorna
CITAT (Alba @ 14-10-2006, 16:50)
Fikus är en av de växter jag haft så länga jag kan minnas. Ja inte samma planta. Aldrig har mina fått frukt.

H u r g ö r d u ???

Hej, har just fått reda på att min fikus är en Kimbalafikus.
Min fikus är ett skott av min gamla fikus som ALDRIG fick några frukter.Den blev bara väldigt stor .
Mitt nya fikusskott fick en frukt förra året och 23 i år.
Den står hela sommaren i växthuset och får brännesslevatten och regnvatten.Den trivs så det knakar, bladen glänser och det kommer nya blad hela tiden.
Tyvärr måste jag snart ta in den i huset.Jag hoppas bara att frukterna inte ramlar av.
Brännesslevatten gör jag så här: Ca en tredje del av hinken fyller jag med obesprutade brännesslor och häller på vatten.Sedan får det stå i ca en vecka eller längre, efter det silas vattnet av och fylls på en sprayflaska eller blandas i en vattenkanna 1 till 3 ungefär och används till vattning av ex fikon eller tomater osv.Det ger mycket näring åt växterna och om man duscha de med spayflaskan håller man ex bladlöss och annat ifrån dem.
Jag är jätteglad över min fikus

Thea
lottorna
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,14-10-2006, 17:12)
Det finns många olika arter fikus de flesta sätter nog inte frukt i hemmiljö, vill man ha frukter är nog pillerfikus ett bra val, pillrena är ju små frukter.

Pillerfikus, Ficus deltoidea

Hej Åsa, min fikus är en Kimbalafikus.Helt fantastiskt,jag är mycket glad att jag har fått hjälp med min nyfikenhet.
Tack, Thea
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon