djlou
Hej!
hade en fin tehybrid (tror jag det är) som inte såg ut att ha överlevt vintern...men eftersom jag hade läst nånstans att den faktiskt kan komma igen även om den ser stendöd ut så lät jag den stå kvar och vattnade som om dn vore där..det visade sig att det fanns kraft kvar och ute i juli så började den växa..Dvs att den nu e klar till blomning och det e ju på tok för sent...frosten kommer inom en vecka..dessutom har den blivit lång och gänglig och lagt sig ner..typ 1 meter lång nu med vackra gul-rosa knoppar...Vad ska jag göra??? Man ska ju inte beskära på hösten men om den får ligga där och frysa sönder kan ju inte det va ngt bra??? Min Flamentanz klätterros tål visst vad som helst och det e jag glad för men den här e nog mer känslig..Det är en Te Hybrid med engelskt namn men minns inte exakt.. Vacker gul-rosa som doftar ljuvligt.

Nån som kan hjälpa???

Tackar på förhand

Lou
Ophelia
Kan det vara Peacerosen?

Tja...mig veterligen blommar många tehybrider (och en hel massa andra rosor som remonterar/ständigblommande) fram till frost och sedan är det slut och inte är det något de dör av. Din ros har väl ägnat vår och sommar åt att återhämta sig och med den milda höst har väl gjort att den började blomma. Flammentanz blommar endast en gång på sommaren (kanske kan komma med någon enstaka blomma senare) och visst är den härdig. Är det en Peaceros du har så är den väldigt härdig för att vara en tehybrid.

Du får väl sköta om den (kupa upp lite jord kring stammen och täcka till våren) och ge den gödsel/kompost till våren. Se bara till att INTE ge den kvävegödsel nu.
pialotta
jag har en Trier som inte är en Trier, den blommade också just, men rådjuren var här i går natt och mumsade i sig de marsipanrosliknande blomstren...
fruberglund
CITAT (pialotta @ 14-10-2006, 09:44)
jag har en Trier som inte är en Trier, den blommade också just, men rådjuren var här i går natt och mumsade i sig de marsipanrosliknande blomstren...

Tråkigt! Men om du köpt den på Odla som Trier och den är rosa så är det nog en Trier i alla fall. Kordes har en ros som heter Trier, den är rosa och Odla hade fått fel sort från sin leverantör förra året. Jag fick fel men har nu fått rätt Trier (den vita) efter att jag mailat dem om det.
kerstin z5-6
Det gör inte nåt , men du kan få den att förvedas lite snabbare om du plockar av alla knoppanlag nu -men många rosor blommar trots flera minus nattetid utan att de verkar bekomma dem särskilt
pialotta
CITAT (fruberglund @ 14-10-2006, 14:44)
CITAT (pialotta @ 14-10-2006, 09:44)

Tråkigt! Men om du köpt den på Odla som Trier och den är rosa så är det nog en Trier i alla fall. Kordes har en ros som heter Trier, den är rosa och Odla hade fått fel sort från sin leverantör förra året. Jag fick fel men har nu fått rätt Trier (den vita) efter att jag mailat dem om det.

Aha, jag hade för mig att denna rosa var en annan sort, men jag har också fått en ny och det gläder mig.

Mittt inlägg till TS var mer en tröst till henne att hon i alla fall har sin fägring att glädjas åt en liten tid till!
biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon