|
Jag vill dela med mig av den kanongoda mat vi åt igår.
Skär blandade rotsaker i tärningar. Jag hade en liten bit kålrot, palsternacka, morätter och potatis.
Koka dom ca 10 min i lättsaltat vatten.
Dela en fläskfilé i fyra bitar, salta och peppra rejält och bryn bitarna runt om.
Bred ut rotsakstärningarna i en ganska vid ugnsfast form. Det ska inte vara ett tjockt lager.
Ringla på lite olja.
Lägg fläskfilébitarna på rotsakerna och in i ugnen 225 grader i 20 min.
Blanda till en kall sås av 1 förpackning minifraiche, 2 msk hackad gräslök och en rågad matsked senap. Salta och peppra.
En fräsch grönsallad till.
Mums!!! Gott, fettsnålt och nyttigt....
Hälsar Stina
Sparat... låter ju jättegott och enkelt att tillaga. Testar någon dag kommande vecka.
pialotta
14-10-2006, 08:49
läste i tidningen idag - - danmarks största och nyinvigda slakteri skall ta emot 15.500 grisar till slakt PER DAG. Troligen kommer inget nyttigt därifrån.
CITAT (pialotta @ 14-10-2006, 10:49) läste i tidningen idag - - danmarks största och nyinvigda slakteri skall ta emot 15.500 grisar till slakt PER DAG. Troligen kommer inget nyttigt därifrån. Hur har det med saken att göra? Fläskfilé är både magert och nyttigt kött, i synnerhet om man köper svenskt så man vet att grisen levt väl och rest så lite som möjligt. Fast det sisnämda har inget med receptet eller nyttigheten att göra. Ren fläskfilé är nyttigt oavsett vilket land den kommer från.
pialotta
14-10-2006, 12:52
fast jag tror inte att fläskfile är nyttig - jo kanske från en liten bondeuppfödning med individuell hantering av grisen men inte en dansk som är uppfödd och slaktad i stordrift
Rapchic
14-10-2006, 14:29
nyttigt för grisen eller dig??
CITAT (Rapchic @ 14-10-2006, 16:29) nyttigt för grisen eller dig?? Bra fråga,  det kan ju inte vara närigsinnehållet som avses iaf för gris och kyckling innehåller mer enkelomättat och fleromättat fett (nyttiga fetter) än lamm- och nötkött som är rikt på mättat fett (onyttiga fetter).
CITAT (Rapchic @ 14-10-2006, 16:29) nyttigt för grisen eller dig?? Nyttigt för mej naturligtvis! Grisen är ju död!
CITAT (LadyG @ 14-10-2006, 14:42) CITAT (pialotta @ 14-10-2006, 10:49) läste i tidningen idag - - danmarks största och nyinvigda slakteri skall ta emot 15.500 grisar till slakt PER DAG. Troligen kommer inget nyttigt därifrån. Hur har det med saken att göra? Fläskfilé är både magert och nyttigt kött, i synnerhet om man köper svenskt så man vet att grisen levt väl och rest så lite som möjligt. Fast det sisnämda har inget med receptet eller nyttigheten att göra. Ren fläskfilé är nyttigt oavsett vilket land den kommer från. Håller med! Jag vet inte vad danskarna gör med sitt kött så att det skulle bli mer onyttigt. Men däremot köper jag alltid svenskt kött för jag vill gynna närproducenterna + att våra djurhållningsregler är bättre danskarnas ur för grisarna. Hur som helst - fläskfilé innehåller mycket nyttigheter som i alla fall jag behöver och rotsaker likaså. Så jag rekommenderar verkligen mitt kanongoda recept!  Men om du tycker synd om grisen - uteslut fläskfilén vet jag. Det blir säkert gott ändå!
Eller byt filén mot något annat ihjälslaget, jag ska prompt ha kött annars blir jag inte mätt  Jag tycker det låter supergott!
CITAT (LadyG @ 14-10-2006, 23:50) Eller byt filén mot något annat ihjälslaget, jag ska prompt ha kött annars blir jag inte mätt  Jag tycker det låter supergott! Det är verkligen supergott - du måste testa LadyG och rapportera vad du tyckte!
Mitt i ugnen eller en bit ner?
Ganska mitt i blir bra. Och jag glömde skriva att när rotsakerna kokat klart häller man dom i ett durkslag och låter dom ånga av ordentligt innan dom åker över i formen!
Ah, ok så dom ska inte torka till i ugnen då? Det trodde jag
pialotta
15-10-2006, 19:15
CITAT (stina @ 14-10-2006, 19:52) uteslut fläskfilén vet jag. Det blir säkert gott ändå! :P ja!!
Mums vad gott det var Jag la till 1/2 purjolök ( fick koka med rotsakerna i 1 min) och hade den fetare fraichen Ringlade över Smörolja istf olja Succe tyckte vi alla.
CITAT (askar @ 04-11-2006, 14:37) Mums vad gott det var Jag la till 1/2 purjolök ( fick koka med rotsakerna i 1 min) och hade den fetare fraichen Ringlade över Smörolja istf olja Succe tyckte vi alla.  Kul att ni gillade det! Låter gott med purjolök - det måste jag testa. Och jag använder också smörolja, om du menar den där blandningen av 90% rapsolja och 10% smör (gula flaskan). /Stina
CITAT (stina @ 04-11-2006, 18:08) CITAT (askar @ 04-11-2006, 14:37) Mums vad gott det var Jag la till 1/2 purjolök ( fick koka med rotsakerna i 1 min) och hade den fetare fraichen Ringlade över Smörolja istf olja Succe tyckte vi alla.  Kul att ni gillade det! Låter gott med purjolök - det måste jag testa. Och jag använder också smörolja, om du menar den där blandningen av 90% rapsolja och 10% smör (gula flaskan). /Stina Visst är det den... Arlas gula
CITAT (askar @ 04-11-2006, 20:13) CITAT (stina @ 04-11-2006, 18:08) CITAT (askar @ 04-11-2006, 14:37) Mums vad gott det var Jag la till 1/2 purjolök ( fick koka med rotsakerna i 1 min) och hade den fetare fraichen Ringlade över Smörolja istf olja Succe tyckte vi alla.  Kul att ni gillade det! Låter gott med purjolök - det måste jag testa. Och jag använder också smörolja, om du menar den där blandningen av 90% rapsolja och 10% smör (gula flaskan). /Stina Visst är det den... Arlas gula  Den har jag alltid - världens bästa!
CITAT (stina @ 04-11-2006, 18:16) CITAT (askar @ 04-11-2006, 20:13) CITAT (stina @ 04-11-2006, 18:08) CITAT (askar @ 04-11-2006, 14:37) Mums vad gott det var Jag la till 1/2 purjolök ( fick koka med rotsakerna i 1 min) och hade den fetare fraichen Ringlade över Smörolja istf olja Succe tyckte vi alla.  Kul att ni gillade det! Låter gott med purjolök - det måste jag testa. Och jag använder också smörolja, om du menar den där blandningen av 90% rapsolja och 10% smör (gula flaskan). /Stina Visst är det den... Arlas gula  Den har jag alltid - världens bästa!  Vi har gått över till att steka i den istf smör och faktiskt blir det lika gott och hälsosammare. Också barnen använder den, efter tips av oss.
Precis - det luktar smör när man steker i det!  Och ändå är det bara 10%!
Är det denna ni menar: Smör och rapsolja?
CITAT (LadyG @ 04-11-2006, 18:52) Är det denna ni menar: Smör och rapsolja? Japp.  Det finns också en som heter Smör och Olivolja
Åh, så gott det skulle vara att steka lammfärsbiffar i det! Den måste jag testa
Mia, zon 3
07-11-2006, 15:32
För att återgå till rotsakerna - jag gillar att ha med rödbetor i ugnsgrönsakerna. Gott som bara den, men det kan bli ganska "färgigt"...
CITAT (Mia @ zon 3,07-11-2006, 16:32) För att återgå till rotsakerna - jag gillar att ha med rödbetor i ugnsgrönsakerna. Gott som bara den, men det kan bli ganska "färgigt"... Ja, man får koka dom för sig själv, men det färgar av sig ändå...
Ett suveränt recept, man bara hugger de rotsaker man har hemma om gör en god, nyttig maträtt.
Testade den här för inte så länge sedan (igen), det är en favorit!
Den måste vi bara göra igen nån dag i veckan. Maken har frågat om receptet men jag hittade det inte. Tack Ladyn för att du letade upp det.
Varsågod
Hjälp så gott det där låter! Och enkelt! Ska absolut testa någon dag
Farbror Blå
15-12-2007, 00:38
CITAT (stina @ 15-10-2006, 17:10)  Ganska mitt i blir bra. Och jag glömde skriva att när rotsakerna kokat klart häller man dom i ett durkslag och låter dom ånga av ordentligt innan dom åker över i formen! Jag mumsar ofta såna rotsaker, men jag förväller dom inte alls, bara pommesfrittar dom ( roligare form tycker jag) blandar dom och kör dom i ugnen på 200 grader. Skippa potatisen om du vill ha läögre GI-värde, satsa på palsternacka, kålrot och morot. Vill du festa till det, går det kanon även med rödbetsstänger, glöm bara inte att ta en separat skärbräda;) Jättegott och man får den goda mättnadskänslan istället för den man får efter att ha klämt pommes frites...
Vi sprayar lite olja över rotisarna, har en sprayflaska=)
Snigelhatare
15-12-2007, 19:25
Har lärt mig ett nytt ord i denna tråden. Har tidigare hört talas om grisuppfödning, hunduppfödning, kattuppfödning och massa uppfödningar men... CITAT från en liten bondeuppfödning med individuell hantering  Det var helt nytt för mig. Antar att det är bönder som får barn och hoppas att de ska fortsätta sina föräldrars yrkesbana.
Ska också testa detta en dag. Låter gott! Tackar för recept. Mvh zissi
netaave
16-12-2007, 00:18
Förväller aldrig heller kör dom som dom är, ringlar över olja före och kryddar m salt o peppar. Gott är också att lägga fläskben på ett galler över rotsaksplåten, man kan pensla dom m samma ingredienser som till revbensspjäll eller bara med smält smör m lite soja o peppar o salt i
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|