Full version: Lavendel på stam
Eva St
Har ett par Lavendel på stam som jag köpte i våras. Under sommaren har de stått i urnor och nu funderar jag på om jag kan sätta dem i landet över vintern (vanliga Lavendelplantor går ju hur bra som helst att övervintra så)
Eller bör jag sätta dem i krukor och ta in dem i ca 10 grader och extraljus
Eva St
Alexander-VG-zon3
jag undrar med på dte förmin lavendel ärr med på stamm å jag tänkte det bler kanske mindre skydd för ä dne utan stamm är ju bladen nra marrken å snön komemr på nu bler ju stammen snö fri plus om dte bllåser eller nåt wink.gif
men dte kanske funkarr ändå då lavendel är härrdig hos mig
zaaritha
Har ni ingenstans att ställa in dem?
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 14-10-2006, 22:59)
Har ni ingenstans att ställa in dem?

jag har men jag skyddar dne heldre . men behöver den skydd fast dne ärr på stamm
zaaritha
Jag vet inte--men tror att den mår bäst inomhus, ca +10 grader.....
Alexander-VG-zon3
oki tack wub.gif
kristerh
jag hade ett par förra året som jag testade med att lägga ner o gräva ner dem så att bara "bladen" var vid jordytan, men de dog ändå, de verkar vara känsligare än ostammade lavendlar wink.gif
Carex
inomhus och svalt blir nog bäst. Om man sedan är våghalsig kan man nästa år när all frostrisk är över plantera dem i rabatt så att de har hela sommaren på sig att etablera sig och anpassa sig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Carex @ 16-10-2006, 23:23)
inomhus och svalt blir nog bäst. Om man sedan är våghalsig kan man nästa år när all frostrisk är över plantera dem i rabatt så att de har hela sommaren på sig att etablera sig och anpassa sig.

då är jag våhalsig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon