Full version: Snabb kycklinggryta
LadyG
4 personer

6 kycklingbröst, delade i lagom stora munsbitar
3-pack café de Paris-sås
150g smör
6 dl mjölk
3-4 msk thailändsk curry
3-4 msk stark curry
Ris

Sätt på riset. Fräs kycklingbitarna i kryddorna och lite olja. Häll över i gryta. Koka upp café de Paris-såsen enligt anvisningarna på förpackningen i en kastrull. När den nästan är klar häller du den över kycklingbitarna i grytan och kryddar med salt, peppa och olika curry-sorter tills du är nöjd.

Det tar ungefär en kvart från start till mål, tjugo minuter om riset är långsamt. smile.gif

Fler raska recept mottages tacksamt!
stina
Vet inte om jag törs - man får väl odlas djurrättsaktivister på sig! tongue.gif Men jag samlar mod:

Har du provat Mrs Chengs grytbas "green curry" (konservburk). Den är kanongod. Bara att bryna kycklingfilé, jag brukar dela i bitar, och sedan ösa i grytbasen. Basmatiris och sallad därtill. Slappt, gott och snabbt!
LadyG
Den har jag aldrig hört talas om! Curry som är så gott, i synnerhet till kyckling smile.gif

Jag säger som maken: Om inte Gud menade att vi skulle äta djuren, varför gjorde Han dem då så goda? biggrin.gif
stina
I alla fall konsum har Mrs Chengs grytbaser (i hyllan för utländsk mat).
LadyG
grytbaser är jättrebra att ha hemma om man hamnar i tidsnöd.

Tidigare gjorde jag alltid allting från grunden, men det tar ju evigheter i vissa fall. Då blir man glaf när man hittar en god genväg smile.gif
stina
Ja, i synnerhet om man vill ha nåt smarrigt en vardagkväll. Då kan det vara smidigt med "genvägar"! sleep.gif tongue.gif

Ditt kycklingrecept låter förresten smarrigt!!!
tongue.gif
LadyG
Currykycklinggryta är supergott, men fler alternativ är alltid välkommet.

Genvägar i köket kan man aldrig få för många av, det är ju inte alltid man orkar vara superduktig och ambitiös biggrin.gif
lisselbo
Sticker in med en enkel och snabb kycklinggryta, om man gillar lite kryddig mat.

Rensa en färdiggrillad kyckling, värm tre burkar creme fraiche "chili och paprika" och en eller två burkar naturell creme fraiche.
Blanda i kycklingen och servera med ris och en grönsallad.
Gott, snabbt och enkelt.
LadyG
Och nyttigt dessutom! Det måste testas snarast! wub.gif
lisselbo
Brukar värma i micron så går det ännu snabbare.
stina
CITAT (lisselbo @ 17-10-2006, 15:35)
Sticker in med en enkel och snabb kycklinggryta, om man gillar lite kryddig mat.

Rensa en färdiggrillad kyckling, värm tre burkar creme fraiche "chili och paprika" och en eller två burkar naturell creme fraiche.
Gott, snabbt och enkelt.

Men 5 burkar creme fraiche! Ska det vara det??? Låter väldigt mycket. Men gott! tongue.gif
Betty
CITAT (lisselbo @ 17-10-2006, 14:35)

Gott, snabbt och enkelt.

Så här brukar jag göra:
Strimla ett par kycklingfiléer och en röd paprika.
Stek kycklingfiléni stekpanna/traktörpanna och låt paprikan fräsa med en stund/minut på slutet.
Häll över en burk creme fraishe Mexican chili och låt den smälta.
Strö ev. över ett par msk russin och låt det hela puttra en minut under lock.
Servera med ris och en sallad.
Detta tar ca 15 minuter från start till mål. smile.gif
LadyG
Det där låter jättegott också, det kommer att bli mycket kycklinggryta det hör jag biggrin.gif
stina
Och här kommer en variant som jag experimenterade fram idag:

Det här behövs:
Färdiggrillad kyckling
Lättcremefraiche (jag tog viktväktarnas - blev kanonbra)
Sweet chilisås
Paprika
Chilifrukt
Banan
Cashewnötter
Basmatiris

Sätt på riset
Rensa den färdiggrillade kycklingen - ha sönder i mindre bitar
Blanda creme fraichen, chilisås efter smak, finhackad paprika och lite finhackad chilifrukt (för att få krut på såsen). Salta och peppra. Lägg i kycklingbitarna och värm. Skiva i banan efter smak. Strö över cashewnötter på tallriken.

Servera med basmatiris och en grönsallad

Jösses vad gott det blev! tongue.gif Och fort gick det att fixa till också...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon