anna_rispan
Ja jag undrar kan det någon gång vara mindre bra o ge massage?
Jag tänker på om blodtillströmningen kan påverka något negativt.

Just nu handlar det om en person som känner sig öm i ryggen efter en bilvurpa. Kan det hända något farligt????
stina
Om personen som vurpat varit hos läkare och kollat att det inte är någon skada annat än "mörbultad" så är det säkert en jättebra idé med massage.
Micke32
Om man har nån typ av inflammation så är inte massage bra.
gammelnalle
Massage.... det är skillnad på massage och massage..

Personen måste givetvis undersökas av läkare först så att det inte finns några brutna ben eller leder som gått ur led.

Massage är annars bra för ALLA!!!!! Men skall ALDRIG ges mot personens vilja (JO det förekommer..)

b
stina
Ja får hoppas att personen åkt till läkare direkt efter vurpan för en undersökning. Det ska man alltid göra (försäkringsfråga - det kan komma surt långt efter)
anna_rispan
hmmm, nej inte varit till doktorn. det är därför jag undrar. vill ju inte bidra till något som kan förvärra. har fått för mig att om det är en liten sproicka i något i ryggen så kan det bli fraligt om det kommer mycket blod i det. men om människan känner sig pigg o hel så kankse lite lätt massage inte skada då???

mamma sa att jag skulle fråga om de va några domningar i fötterna eller så...
anna_rispan
CITAT (stina @ 14-10-2006, 20:02)
Ja får hoppas att personen åkt till läkare direkt efter vurpan för en undersökning. Det ska man alltid göra (försäkringsfråga - det kan komma surt långt efter)

då får jag köra i väg människan så fort jag kan. har för mig att det är nåt sånt ja, har varit i liknande situation. men det kanske finns nån liten parentes när det sker i tävling jämfört med privat körning???
Fizzgigg
CITAT (anna_rispan @ 14-10-2006, 20:04)
hmmm, nej inte varit till doktorn. det är därför jag undrar. vill ju inte bidra till något som kan förvärra. har fått för mig att om det är en liten sproicka i något i ryggen så kan det bli fraligt om det kommer mycket blod i det. men om människan känner sig pigg o hel så kankse lite lätt massage inte skada då???

mamma sa att jag skulle fråga om de va några domningar i fötterna eller så...

Det ömma kan komma sig av, i brist på bättre beskrivning, ett "internt blåmärke" och blåmärken ska man aldrig massera på. Nu kan man ju kanske tycka att om det är inne i kroppen kan man ju inte massera, men det är precis vad man gör med bindvävsmassage.
anna_rispan
nu sitter han förmodligen o väntar på undersökning. bättre nu än inte alls. jag är så orolig för att något gått sönder som man inte kan se eller ens gissa sig till.
Tezzla
Det har ju gjorts undersökningar om det här med massage och det man kommit fram till är att massage oftast inte gör någon "medicinsk" nytta alls. Den nytta den gör är mer mentalt genom att personen slappnar av vilket gör att musklerna också slappanar av som i sin tur leder till poitiva effekter.

Men jag vet inte. Det undersöks om så mycket...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon