|
anna_rispan
14-10-2006, 19:33
Nyfiken på och få veta hur vanligt det är med reflexanvänding är bland odlaiterna.
Ja... har alltid haft när jag var ute i mörker.
andersen
14-10-2006, 19:41
Som svar till: Använder du reflex? självklart, det är för övrigt lag på det när man cyklar.
anna_rispan
14-10-2006, 19:42
Jag har varit mycket noggrannare än vad jag är nu. Beror nog på att jag kom i från det när jag kört mycket mera bil och stort sett aldrig varit ute på kvällarna.
Men gud vad bra man syns med reflex.
I går var jag tvungen att leta rätt på en fin relfex o sätta fast i jackan. Det blev en neongrön nallebjörn.
anna_rispan
14-10-2006, 19:43
Kanske dags att det blir lag på det när man är ute och går också??
gammelnalle
14-10-2006, 19:48
"Lovar härmed att bättra mig"
visst är det bra med reflexer och en BILLIG livförsäkring... men SÅ lätt att glömma..
b
anna_rispan
14-10-2006, 19:52
Jag brukar använda vantar väldigt ofta. Kanske skulle sy dit några reflexer på vantarna?? *grubblar*.....
kristerh
14-10-2006, 20:52
Jag äger dessvärre inga reflexer, fast det skulle behövas
zaaritha
14-10-2006, 20:54
Jag har faktiskt bara en jacka m reflex! Och--att flytta över till annan jacka- blir ej av--tyvärr!
fruberglund
14-10-2006, 20:59
Röstade att jag ska förbättra mig, måste ju föregå med gott exempel för sonen såklart  Tycker det är så bökigt bara, om man har den fastsatt i fickan så går det ju inte dra igen dragkedjan och den är ofta ivägen. Plocka av och på...nja, då glömmer man den ju. Men ska bättra mig, det är extra viktigt här ute på landet där det är kolmörkt.
Det är väldigt sällan jag ger mig ut i kolmörkret faktiskt. Jag har en reflexväst som man syns skitbra i, den skulle jag såklart ta på mig OM jag skulle ut på vägen i mörkret. Men det finns inte så stor anledning för mig att vara ute och promenera i mörkret, måste jag ta mig nånstans är det ändå bilen som gäller.
netaave
14-10-2006, 21:03
Här är det en självklarhet med reflex och ficklampan i handen när man går ute. Har reflexer på alla jackor och på alla väskor jag använder.
Oj, reflex... Det har jag inte haft sen jag bodde på landet..!  Fast i en stad med trottoarer och gatlysen behövs det kanske inte lika mycket, kan man ju hoppas. Jag vet att det inte behövs i tunnelbanan iaf
zaaritha
14-10-2006, 21:56
När man ska gå kvällssvängen m hunden, här ute på landet, så bör man ju ha reflex! Jag slarvar, som sagt--men; ficklampa har jag!
ninnisky
14-10-2006, 22:00
ja, varje gång jag går ut i mörker - vilket jag inte gör så ofta! Bor i tättbebyggt område med bilen strax utanför dörren!
Hannele
14-10-2006, 22:45
På vintern vågar jag inte gå ut utan reflex väst, smala bilvägar här på landet.  Maken har den på sej, när han cyklar. Vi har 70-väg utan trottoar.
Hannele
14-10-2006, 22:53
CITAT (LadyG @ 14-10-2006, 22:54) Fast i en stad med trottoarer och gatlysen behövs det kanske inte lika mycket, kan man ju hoppas. Du är fullständigt osynlig i stadstrafiken, i regnet ännu värre, gatubelysningen hjälper inget. Du borde köra bil nån gång för att inse det. Reflexväst går lätt att ha till alla jackor.
Använder alltid reflexer när jag är ute och promenerar under höst-/vinterhalvåret. Har för mig att jag läst nånstans att reflexer reflekterar sämre efter några år (färskvara?)... Ska försöka komma ihåg att uppdatera mina reflexer.
CITAT (Hannele @ 15-10-2006, 00:53) CITAT (LadyG @ 14-10-2006, 22:54) Fast i en stad med trottoarer och gatlysen behövs det kanske inte lika mycket, kan man ju hoppas. Du är fullständigt osynlig i stadstrafiken, i regnet ännu värre, gatubelysningen hjälper inget. Du borde köra bil nån gång för att inse det. Reflexväst går lätt att ha till alla jackor.  Jag kör ofta, bara inte på trottoarerna.
Reflexväst och benreflexer självklart vid cykling. Lite sämre dock vid promenader.
CITAT (LadyG @ 15-10-2006, 09:33) CITAT (Hannele @ 15-10-2006, 00:53) CITAT (LadyG @ 14-10-2006, 22:54) Fast i en stad med trottoarer och gatlysen behövs det kanske inte lika mycket, kan man ju hoppas. Du är fullständigt osynlig i stadstrafiken, i regnet ännu värre, gatubelysningen hjälper inget. Du borde köra bil nån gång för att inse det. Reflexväst går lätt att ha till alla jackor.  Jag kör ofta, bara inte på trottoarerna. Fast jag antar att du passer övergångsställen ibland? Personligen svär jag varje kväll jag kör genom stan på väg hem från jobbet över folk som inte har vett att änvända reflexer och ändå går rätt ut på övergångsställen. (oj lång mening blev det...) och Ja, jag vet att jag ska lämna gångtrafikanterna företräde och jag gör det ALLTID. Men använder de inte reflexer är det på sina ställen väldigt svårt att se dem!
Glömde tillägga att själv använder jag alltid orange varseljacka (med mycket reflexer på) när jag är ute med hunden när det är mörkt. Hunden har reflex både på halsband och en "reflex väst" eftersom han har så mycket päls är jag inte säker på att halsbandet syns....
CITAT (Leia @ 15-10-2006, 10:41) CITAT (LadyG @ 15-10-2006, 09:33) CITAT (Hannele @ 15-10-2006, 00:53) CITAT (LadyG @ 14-10-2006, 22:54) Fast i en stad med trottoarer och gatlysen behövs det kanske inte lika mycket, kan man ju hoppas. Du är fullständigt osynlig i stadstrafiken, i regnet ännu värre, gatubelysningen hjälper inget. Du borde köra bil nån gång för att inse det. Reflexväst går lätt att ha till alla jackor.  Jag kör ofta, bara inte på trottoarerna. Fast jag antar att du passer övergångsställen ibland? Personligen svär jag varje kväll jag kör genom stan på väg hem från jobbet över folk som inte har vett att änvända reflexer och ändå går rätt ut på övergångsställen. (oj lång mening blev det...) och Ja, jag vet att jag ska lämna gångtrafikanterna företräde och jag gör det ALLTID. Men använder de inte reflexer är det på sina ställen väldigt svårt att se dem!  De flesta reglerade med trafikljus, de få som inte är det kan man undvika. Det finns gångbanor också, iaf här i Stockholm. Tanken är väl att bilister och gångtrafkanter inte ska behöva samsas så mycket  Fast här i Stockholm stannar minsann inga bilar, om du inte har en polispatrull i närheten. Skulle vilja se fler som du i trafiken
Whiskuchi
15-10-2006, 08:49
Jag är sällan ute och går när det är mörkt. Men jag inser ändå att jag borde skärpa mig angående reflex när jag väl är ute. Tidigare, när jag var ute och promenerade hund varje kväll, var jag duktig på att ha reflex, både på mig och vovven (han hade reflexband runt frambenen, de var helt suveräna!)
CITAT (LadyG @ 15-10-2006, 09:47) CITAT (Leia @ 15-10-2006, 10:41) CITAT (LadyG @ 15-10-2006, 09:33) CITAT (Hannele @ 15-10-2006, 00:53) CITAT (LadyG @ 14-10-2006, 22:54) Fast i en stad med trottoarer och gatlysen behövs det kanske inte lika mycket, kan man ju hoppas. Du är fullständigt osynlig i stadstrafiken, i regnet ännu värre, gatubelysningen hjälper inget. Du borde köra bil nån gång för att inse det. Reflexväst går lätt att ha till alla jackor.  Jag kör ofta, bara inte på trottoarerna. Fast jag antar att du passer övergångsställen ibland? Personligen svär jag varje kväll jag kör genom stan på väg hem från jobbet över folk som inte har vett att änvända reflexer och ändå går rätt ut på övergångsställen. (oj lång mening blev det...) och Ja, jag vet att jag ska lämna gångtrafikanterna företräde och jag gör det ALLTID. Men använder de inte reflexer är det på sina ställen väldigt svårt att se dem!  De flesta reglerade med trafikljus, de få som inte är det kan man undvika. Det finns gångbanor också, iaf här i Stockholm. Tanken är väl att bilister och gångtrafkanter inte ska behöva samsas så mycket  Fast här i Stockholm stannar minsann inga bilar, om du inte har en polispatrull i närheten. Skulle vilja se fler som du i trafiken  Här i Uppsala är flertalet övergångsställen inte med trafikljus. Vilket gör det svårt ibland att låta folk ha företräde när man helt enkelt inte ser dem. I Uppsala stannar nog de flesta för gångtrafikanter, åtminstonne upplever jag det så (röt ägg finns ju´alltid....men, men....) Men visst är det frustrerande ibland, när man efter jobbet ska hämta på dagis ett par mil utanför stan och man ska stanna vid x antal övergångsställen..... lite stavfel...
CITAT (Leia @ 15-10-2006, 11:13) Här i Uppsala är flertalet övergångsställen inte med trafikljus. Vilket gör det svårt ibland att låta folk ha företräde när man helt enkelt inte ser dem.
I Uppsala stannar nog de flesta för gångtrafikanter, åtminstonne upplever jag det så (röt ägg finns ju´alltid....men, men....) Men visst är det frustrerande ibland, när man efter jobbet ska hämta på dagis ett par mil utanför stan och man ska stanna vid x antal övergångsställen.....
lite stavfel... Det kan jag förstå, att det blir frustrerande. Tyvärr stannar inte stockholmarna ens i dagsljus, men de har väl för bråttom kan tänka  Om inte vägarna vore planerade som de är härikring skulle jag nog klämma på en reflex, men det känns inte som att jag befinner mig tillräckligt nära bilar i dagsläget för att behöva det. Gångbanor, tunnlar, bevakade övergångsställen och rejäl belysning... iaf i mitt område känns det som att reflex är lite överflödigt. Skulle jag spankulera omkring i t ex uppsala om kvällen skulle jag nog fixa en reflex
CITAT (LadyG @ 15-10-2006, 10:19) Skulle jag spankulera omkring i t ex uppsala om kvällen skulle jag nog fixa en reflex  Bra! Då slipper jag svära över dig då iallafall!
Björken
15-10-2006, 09:28
Reflex så klart, både till mig och hunden. Läser med ett litet leende på läpparna att "jag använder bilen" istället för att gå i mörker, visst det är ju helt ok, men om du får stopp på bilen ute efter vägen i kolmörker, vad gör du då??????? Så snälla ha åtminstone en reflex i bilen om i fall att, du syns inte utan den om du måste promenera en bit eller bara gå ur bilen för att kolla vad som hänt.
Lady Hamilton
15-10-2006, 09:37
Här använder de allra flesta (pensionärer,vuxna,barn o hundar) reflex-västar när de är ute och går efter vägen (vi har knappt någon trottoar eller cykel bana) Och det gäller även cyklisterna/mopedisterna. Tror att här omkring har det blivit mer eller mindre ett "Mode"  Eller att man skulle vara "avvikande" om man inte har reflexväst.
Lady Hamilton
15-10-2006, 09:39
CITAT (Björken @ 15-10-2006, 10:28) ...Läser med ett litet leende på läpparna att "jag använder bilen" istället för att gå i mörker, visst det är ju helt ok, men om du får stopp på bilen ute efter vägen i kolmörker, vad gör du då??????? Så snälla ha åtminstone en reflex i bilen.............. Eller en reflexväst  den tar inte mycket plats i bagagutrymmet
Whiskuchi
15-10-2006, 09:41
Apropå reflexväst, i Spanien är det tydligen lag på att du måste ha en reflexväst i bilen (enligt en kompis föräldrar som brukar spendera vinterhalvåret där). Det skulle inte skada med en sådan lag här också...
edit: googlade, och hittade att Italien, Spanien, Portugal och Österrike har infört en sådan lag senaste året
Har såna reflexer som är som en klämma och väldigt lätt att flytta mellan jackorna. Det är sällan jag glömmer reflex, men visst händer det att man missbedömt tiden och det hunnit bli mörkare än väntat innan man ska hem på kvällen.
har reflex om jag kommer ihåg det... men hundarna har...dom har också lång päls, så dom har en blinkande reflex istället....(så jag ser dom i mörkret) och reflexkoppel
anna_rispan
15-10-2006, 11:23
ja reflexer är färslvara. lite beror det väl så att de slits lite i fickan när de samsas med andra saker.
förra året hittade jag en reflex som ser ut som ett spöke i ett sådant där tunt platt material. o på ikea hade de i olika former. men de från ikea kanske inte är oprimala o godkända men fina är de ialla fall.
netaave
15-10-2006, 11:32
Tänk på att reflexer precis som Betty också nämner är färskvara och syns sämre efter några år. Att det sen inte skulle behövas reflexer i Sthlm eller andra storstäder är väl inte riktigt. Det är inte mer upplyst där än i någon annan stad och det både regnar och snöar där också. Fast det är klart befinner man sig enbart i tunnelbanan kanske inte behovet är så stort. Men i Sthlm centrum och förmodligen också i förorterna behövs det lika bra som överallt annars. Jag åker bil där rätt mycket i mörker så det vet jag.
anna_rispan
15-10-2006, 11:54
o hur går det ihop men att det är vanligt med ljusreglerdaee övergångsställ o att bilister inte stannar???? kankse en reflex hade hjälpt???
netaave
15-10-2006, 11:56
Ljusreglerade övergångsställen finns väl överallt, men det räcker inte i mörker och regn eller snö
anna_rispan
15-10-2006, 12:03
nej jag vet det. men någon annan i tråden nämnde ju att det var vanligast med ljusreglerade övergånsställ i Stockholm. SEdan skrev väl samma person om jag läste rät, at bilisterna var dåliga på att stanna vid övergångställ o släppa över gångare.
en reflex hade kanske hjälpt upp där???
netaave
15-10-2006, 14:56
Ja jag vet ju förstås inte var det är vanligast men i vår by finns det på alla 5. Sen är det naturligtvis så att det alltid finns folk som inte stannar, är nog lika vanligt som dom som cyklar över. Dom är livsfarliga tycker jag, kommer så snabbt så man knappt hinner reagera, konstigt att inte olyckorna är fler egentligen. Där hjälper inte ens reflexer.
anna_rispan
15-10-2006, 14:58
jaha, här stannar iallafall bilister om de har rött o den är ett övergångsställ. däremot ser jag många som kör mot rött i en korsning. fattar inte hur de tänker. det kan ju tänkas att det ska komma en bil från den del som har grönt just då!!!!
scorpan
15-10-2006, 15:49
Då man har hundar och är ute med dom nattetid oxå så har det blivit att man automatiskt tar på sig något reflexliknande. Inte alltid reflexer,men väst har jag till både mig och hunden.
Jag har köpt reflex på Apoteket som rullar ihop sig själv och fäster kring armen. Då kan man ha med den jämt oavsett vilka kläder man har på. Suveränt bra. Apoteket reflex
netaave
15-10-2006, 16:20
CITAT (Alba @ 15-10-2006, 17:16) Jag har köpt reflex på Apoteket som rullar ihop sig själv och fäster kring armen. Då kan man ha med den jämt oavsett vilka kläder man har på. Suveränt bra. Dom har vi också, dom är kanon sen har jag sådana som dinglar också.
CITAT (anna_rispan @ 15-10-2006, 14:03) nej jag vet det. men någon annan i tråden nämnde ju att det var vanligast med ljusreglerade övergånsställ i Stockholm. SEdan skrev väl samma person om jag läste rät, at bilisterna var dåliga på att stanna vid övergångställ o släppa över gångare.
en reflex hade kanske hjälpt upp där??? Jag kanske var otydlig, men jag avsåg dagsljus. Stockholmsbilister stannar inte ens i dagsljus för det mesta, så vilken skillnad skulle en reflex göra? Visst finns det rödljusförare (tyvärr), och då gäller det att man själv är uppmärksam annars blir det (mer än) trist. Men bästa sättet att undvika kollision är ändock ögonkontakt oavsett om det är ett reglerat övergångsställe eller ej och oavsett om det är ljust eller ej. Som jag också skrev så finns det gångvägar där jag rör mig. Jag undviker medvetet city när det är mörkt fast inte pga bilarna (det finns betydligt farligare saker i city om natten än en bil eller två). Här har kommunen försökt bygga bort allt vad olycksrisker heter, man har till och med byggt broar över och tunnlar under hårt trafikerade vägar. Jag känner till ett enda oövervakat övergångsställe i de områdena jag rör mig och det är i ett industriområde som är ytterst glest trafikerat om kvällarna, och som f ö har två rejäla gatlyktor som lyser upp. Så därför känns reflex för min del inte särskilt viktigt i dagsläget och det är mitt beslut. (Att man sen kan ha en klämma i fickan, utifall att, är en helt annan sak.) Till och med jag ger mig ut på landet ibland, och då vill jag prompt ha en för där syns jag inte alls. Jag tycker med andra ord att reflex är bra, i synnerhet i oupplysta områden där fotgängare och bilister rör sig på samma väg, men samtidigt lite överflödigt där jag befinner mig nu. Blev det tydligare nu?
Hannele
15-10-2006, 16:32
CITAT (Whiskuchi @ 15-10-2006, 10:41) Apropå reflexväst, i Spanien är det tydligen lag på att du måste ha en reflexväst i bilen Helt suveränt, lika viktig som triangel - om det skulle hända något.
anna_rispan
15-10-2006, 17:02
CITAT (LadyG @ 15-10-2006, 17:25) CITAT (anna_rispan @ 15-10-2006, 14:03) nej jag vet det. men någon annan i tråden nämnde ju att det var vanligast med ljusreglerade övergånsställ i Stockholm. SEdan skrev väl samma person om jag läste rät, at bilisterna var dåliga på att stanna vid övergångställ o släppa över gångare.
en reflex hade kanske hjälpt upp där??? Jag kanske var otydlig, men jag avsåg dagsljus. Stockholmsbilister stannar inte ens i dagsljus för det mesta, så vilken skillnad skulle en reflex göra? Visst finns det rödljusförare (tyvärr), och då gäller det att man själv är uppmärksam annars blir det (mer än) trist. Men bästa sättet att undvika kollision är ändock ögonkontakt oavsett om det är ett reglerat övergångsställe eller ej och oavsett om det är ljust eller ej. Som jag också skrev så finns det gångvägar där jag rör mig. Jag undviker medvetet city när det är mörkt fast inte pga bilarna (det finns betydligt farligare saker i city om natten än en bil eller två). Här har kommunen försökt bygga bort allt vad olycksrisker heter, man har till och med byggt broar över och tunnlar under hårt trafikerade vägar. Jag känner till ett enda oövervakat övergångsställe i de områdena jag rör mig och det är i ett industriområde som är ytterst glest trafikerat om kvällarna, och som f ö har två rejäla gatlyktor som lyser upp. Så därför känns reflex för min del inte särskilt viktigt i dagsläget och det är mitt beslut. (Att man sen kan ha en klämma i fickan, utifall att, är en helt annan sak.) Till och med jag ger mig ut på landet ibland, och då vill jag prompt ha en för där syns jag inte alls. Jag tycker med andra ord att reflex är bra, i synnerhet i oupplysta områden där fotgängare och bilister rör sig på samma väg, men samtidigt lite överflödigt där jag befinner mig nu. Blev det tydligare nu? ja absolut. vet hur du tänker.
Tro pelle att man har reflex! Hur ska man annars se till att bilarna ser en?  Och hunden har reflexväst, han är ju svart som natten och syns ju inte alls.
Anki på Öland
15-10-2006, 21:37
Apropå reflexer och övergångställen i Stockholm - och andra storstäder. Det finns faktiskt en och annan som inte använder övergångsställena också. Kommer den då i sin svarta kappa utan reflexer och sneddar över gatan kan det vara helt omöjligt att upptäcka människan när man kommer körande!!! Hur välupplyst övergångsstället än är.... Anki
CITAT (Anki på Öland @ 15-10-2006, 22:37) Apropå reflexer och övergångställen i Stockholm - och andra storstäder. Det finns faktiskt en och annan som inte använder övergångsställena också. Kommer den då i sin svarta kappa utan reflexer och sneddar över gatan kan det vara helt omöjligt att upptäcka människan när man kommer körande!!! Hur välupplyst övergångsstället än är.... Anki håller med där att bo i storstad är ingen garanti för att synas....det är lika viktigt med reflex där att stå vid ett övergångsställe i svart kappa som anki säger, och just den gatlyktan är söndersparkad...då syns du dåligt. en trottoar är uppbruten av nått bygge och du tvingas gå i vägen....reflexen kan vara det som gör att du kommer hem den kvällen...hel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|