LPW
Gick förbi en trädgård igår där det fanns en helt fantastisk buske med oerhört intensiva lila blommor som blommade nu. Någon som vet vad det kan vara för buske? En sådan skulle jag definitivt vilja ha i vår trädgård.
Åsa, mälardalen zon 2
Syrenbuddleja gissar jag den finns även i andra färger än lila.

Kanske inte någon jättehärdig växt här i mälardalen fryser den ofta ner helt till marken men som tur är blommar den på årsskotten så skotten som kommer upp nerifrån marken brukar hinna blomma.
LPW
Var förbi trädgården igen igår. Tyvärr så står "busken" så att man inte kan komma riktigt nära, men efter att ha sett den igen så är jag osäker på om det verkligen är en buske... Funderar på om det inte kan vara massvis med blommor som växer väldigt tätt. Det är definitivt inte syrenbuddleja för blommorna ser inte ut på det viset (skulle mer beskriva dem som knall-lila "blåklint"). Någon som vet vad det kan vara för växt?
josohl
Jag tror det är en skäggbuske (Caryopteris x clandonensis). Min blommar som tokig nu (zon II), blommorna är lila, men snarare "mjuk-lila" än "knall-lila".
Tezzla
Kanske det är en Trädgårdsprakttry, Weigela hybrida. Min blommar under hela sommaren, men mest blommor har den i början av sommaren och på sensommaren/hösten.

LPW
Blommorna är riktigt "knalligt" lila (och inte ens i närheten av trädgårdsprakttry- i alla fall inte om den ser ut som bilden nedan) och bladen verkade ha en lite grågrön ton (nästan lite silvrig, men definitivt ändå mer grön än grå). Bladen var nog lite mindre och mer avlånga (vad jag kunde se) och jag skulle nog beskriva blommorna som lila "blåklint". Kan tillägga att jag aldrig tidigare sett så intensivt lila blommor...
LPW
"Skäggbusken" är bra mycket mer lik, men den verkar vara blå och inte alls så lila som den buske jag sett...
Karrolina
Är det inte höstaster då? Ca 1 meter hög, busklik. Kan ha knalligt lila blommor.. huh.gif

Ja det är ju förståss ingen buske utan en perenn. Fast den växer väldigt buskigt.
LPW
Har inte hittat någon bild med en höstaster med en sådan intensivt lila färg, men det *måste* nog ändå vara just en höstaster jag sett! Tusen tack för hjälpen smile.gif
Tezzla
CITAT (LPW @ 16-10-2006, 20:23)
Har inte hittat någon bild med en höstaster med en sådan intensivt lila färg, men det *måste* nog ändå vara just en höstaster jag sett! Tusen tack för hjälpen smile.gif

På den här bilden har du riktigt "knalligt lila" höstaster:

http://www.blomsidor.com/bild/noname/lila11.jpg
LPW
CITAT (Tezzla @ 16-10-2006, 20:30)
CITAT (LPW @ 16-10-2006, 20:23)

På den här bilden har du riktigt "knalligt lila" höstaster:

http://www.blomsidor.com/bild/noname/lila11.jpg

Ungefär den färgen var det, men jag tror inte att det var något gult i mitten...
Mia, zon 3
Om de är riktigt fyllda syns inte det gula i mitten. Kan tyvärr inte hjälpa dig med något namn, men är det någon form av höstaster är den ju väldigt lättförökad. Kan du inte knacka på och "fladdra med ögonfransarna" lite, så kanske du kan få gräva upp en liten rotbit?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon