månkan
Planterade en stock för 3 veckor sedan. Södervägg, vindskyddad i Stockholmsområdet. Den ser ut att trivas. Fick djup grop och Rhododendronjord, då den skall vara kalkskyende. Hur vinterskyddar man den. Bör jag göra det snart? Att lägga löv och granris runt plantan är väl enkelt men vad gör jag med själva rankan. Hur gör ni som har utvuxna plantor. Hänger ni säckväv från taket och ner???? rolleyes.gif Hälsn. Månkan
Åsa, mälardalen zon 2
Kalkskyende...... jag gissar att det är staketvindruvor (andra vindruvor brukar vilja ha kalk) och dessa har jag aldrig skyddat överhuvudtaget i stockholmstrakten de klarar vintrarna bra inte de minsta frostskador ex. Zilga klarar ju av att växa utomhus i zon 6-7 så stockholmstrakten är inga problem. (spulga och Sukribe ska ofta gå till zon 3-4 enligt etiketterna men troligtvis går de även att odla något högre upp zonangivelserna på staketvindruvorna brukar vara något lägre än vad de egentligen klarar av)

Om du ändå vill skydda för säkerhetsskull första året ska du vänta tills bladen fallit och jorden fått en frusen skorpa. Sedan kan du linda lite väv runt plantan som skydd mot vårsolen. På marken räcker det med att du ser till så det finns snö, snö är bra isolering men ibland är det lite magert med den tillgången så man får skotta upp lite extra runt plantor som behöver lite mer isolering.
månkan
Tack för svar. Det är en grön sucribe. Jag skyddar den något nu i år då den
är nysatt. Sedan får den klara sig själv. Skönt att höra att de är tåliga.
Mvh Månkan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon