Elisabeth P
jag vet att jag tjatar, men är kanske lite trög wink.gif . Vill ju så gärna lyckas.

Alla mina växter har nu åkt in i garaget. Där är just nu ca 10 grader, i vinter går det ner till ca 4-5 grader.
Pelargoner och fuchor står i fönstret.
Änglatrumpeten och stamrosen står på ett bord precis nedanför, så de får nog ochså en del ljus.
Afrikas lilja och Begonierna står längre in i rummet, där jag hoppas att det är mörkare
Alla dessa står kvar i sina krukor.

1, Är det någon av dessa som vissnar ner helt?
2, Är det någon av dessa som tappar sina blad, men för övrigt är gröna i "stammen"?
3, Är det någon av dessa som bör tas upp ur jorden och ligga helt torrt?

Tänker bl.a. på vattenmängd. Många av er säger att man knappast vattnar alls under vilan. Fuchian hänger ju redan efter någon dag utan vatten, så hur gör man med den? Även änglatrumpeten lär ju snart hänga?

Sedan har jag även lökar av gladiolius, iris och anemoner. Dessa har jag skakat rent från jord och lagt torrt och mörkt. Antar att alla lökväxter ska vissna ner helt?

Jag vill veta både om det är rätt gjort eller om något bör göras på annat sätt, både vad det gäller krukorna och lökarna?

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Är det bara 4-5 grader i vinter så behöver du inte ha fuchsiorna i fönstret de är lövfällande och kan övervintra i totalt mörker. (även pelargoner och änglatrumpeter brukar klara sig utan ljus vid den temperaturen)

När det är 4-5 grader dricker växter mycket lite ( +väldigt lite vatten avdunstar från jorden). Det räcker då om det är fuktigt en bit ner i krukan, för blöt jord är mycket värre än något för torr jord vid den temperaturen.

Även rosor brukar tappa bladen och vila fast det kanske skulle vara runt nollgradigt för att den ska tappa alla blad.

Är det knölbegonior du har så brukar de vissna ner helt.
Elisabeth P
Tack Åsa smile.gif

Då behöver jag inte oroa mig för om de fäller löven då smile.gif .

Tänkte på en sak till.
Just nu har ju både pelargonier och fuchier massor av knoppar. Ska jag knippsa av dem? Vågade tyvärr inte ha dem ute längre även om de fortfarande är jättevackra.

Angående vattning: Trappar man ner succesivt, eller slutar man bara att vattna när man nu plockat in dem?

Ja, det är knölbegonia. Ska jag ruska bort all jord ifrån dem när de vissnat ner?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon