Full version: Hårddiskkrasch
LarsV
Hej,

Har nu råkat ut för sådant man inte vill; hårddisken till datorn har lagt av sad.gif . Jag har lyckats koppla in den på annan dator och när jag försöker få kontakt med den så bara skramlar det inne i "lådan".

Där finns mycket bilder samt en del annan viktig information och vi är beredda att lägga en slant på att låta någon återskapa filerna.

Finns det någon som råkat ut för samma sak? Var fick ni hjälp och vad kostade det?

Tacksam för tips!
LadyG
Ahlberg data kan nog hjälpa dig, men det kostar en rejäl slant om det är så allvarligt som det låter. Runt 10K får du nog räkna med i så fall.
Fizzgigg
De jag hittade vid en snabb sökning var www.hdiskakuten.se men de skriver inte ut några priser:

"HDA kan inte lämna exakta priser utan att känna till alla fakta från kunden och resultatet av en testkörning, som innebär att allt arbete fram till dataräddningspunkten görs. Men vi har en statistik på medelkostnaden för en disk av ditt märke och din storlek med ditt sorts fel.
Så kontakta oss så får du en ungefärlig prisuppgift. Och våra priser samt resurser är bland de bästa du kan hitta."

Jag misstänker att det kan komma att kosta några nävar tusenlappar att få det fixat.

När du kopplar in hårddisken i en annan dator och det skramlar i den, får du upp hårddisken som en enhet? Syns hårddisken i BIOS?
Sommartorparn
CITAT (LarsV @ 15-10-2006, 10:10)
Hej,

Har nu råkat ut för sådant man inte vill; hårddisken till datorn har lagt av  :( . Jag har lyckats koppla in den på annan dator och när jag försöker få kontakt med den så bara skramlar det inne i "lådan".

Där finns mycket bilder samt en del annan viktig information och vi är beredda att lägga en slant på att låta någon återskapa filerna.

Finns det någon som råkat ut för samma sak? Var fick ni hjälp och vad kostade det?

Tacksam för tips!

Jag har råkat ut för detta och det är inte roligt. Hade burit omkring för mycket med min bärbara dator i påslaget tillstånd. sad.gif Fick hjälp av ett proffs inom den privata kretsen. Han var optimist om att det skulle kunna gå att återskapa filer, men ett par dagars testande med olika verktygsprogram kom han fram till att hårddisken var fyskiskt trasig och då går det inte att rädda någon info.

Problemet om du lämnar in till en butik är att dom kan komma att ägna ganska mycket tid åt detta..... och att det kan komma att kosta hur mycket som helst. Om du lämnar in den, kom överens om ett max-pris som inte får överskridas. Om du sedan behöver hjälp med att sätta in ny hårddisk och bor i stockholm så kan jag ge dig ett tips på en verkstad.

Ett tips för framtiden: Skaffa dig en extern hårddisk för säkerhetskopior. Kostar under tusenlappen. Ta för vana att regelbundet kopiera över allt innehåll i Mina dokument från hårddisken till denna externa hårddisk. Själv brukar jag också kopiera över e-mailfiler, adressbok, favoriter, inställningar etc. + "imagefiler" med systemet+programmen så att jag enkelt kan installera om datorn om det skulle behövas. Bra med både hängsle o livrem. wink.gif
Månskensbonden
Jag har bränt några hårddiskar genom åren, och det är lika katastrofalt och irriterande varje gång!
Att hålla på och bränna backup på CD blir aldrig av, och med dagens stora hd´s blir det ohanterligt många cd´s också.

Nu för tiden har jag en extern hårddisk till båda datorerna (en till varje), och ett backupprogram som automatiskt kopierar allt enligt ett tidsschema (typ en gång i veckan).
-Skall säkerhetskopiering funka, måste den ske schemalagt och automatiskt, det är min erfarenhet.
(Ibland brukar jag därutöver göra en manuell backup lite då och då, om jag har gjort något viktigt jobb, eller bara för att vara på 'den säkra sidan'. smile.gif )

Har man ett snabbt bredband kan man som alternativ ladda upp backup-er till en lagringsplats online. Om ens hus brinner ner, med både dator OCH extern hd förstörda, finns i på så sätt en backup kvar i alla fall! -Men frågan är väl hur det är med säkerheten, när man lägger upp hela sin hårddisk på nätet på det viset...

Ett tips som man kan ta till om ens hd ej går att få igång:
Om lagren skurit och diskarna inte snurrar kan man försöka värma upp den först! (Skojar inte!) Montera den i ett hårddiskkabinett (löstagbar låda i datorn) och lägg hd´n i ugnen på 70-80 grader i någon minut. Sätt sedan genast in den i datorn (Använd grytlappar!) och försök få upp den som en enhet. OM den snurrar igång, kopiera då genast över allt viktigt till en annan enhet!
(OBS, jag skojar inte, utan ett skuret lager kan faktiskt 'komma igång' om det värms upp, både pga materialutvidgning och smörjeffekt.)
Jag fick tipset på nätet en gång av en amerikask datanörd, och jag har faktiskt räddat några viktiga filer från en skuren hd på detta sätt en gång!

-FAST, detta är givetvis något du gör på helt eget ansvar, och inga som helst garantier finns! Se det som ett sista halmstrå att greppa efter, när inget annat funkar, och bara soptippen återstår som alternativ!
grycken
Jag har hört att man ibland kan frysa ner hårddisken och sen sätta tillbaka den och snabbt kopiera över till t.ex. extern hårddisk.
Pirum
Ja, det kan gå att både frysa eller värma. Jag har lyckats med båda metoderna på mina gamla Quantum-diskar till min Amiga 500. Dagens diskar är väl säkert klenare i flera avseenden, men, det kan ju inte skada om hårddisken redan är skrot. *OBS* har man planer på att skicka den till hårddiskräddarföretag så ska man såklart inte värma den med hårtork eller frysa den först...

Hårddiskar är förresten underliga djur. Har en IBM som lite då och då får krupp och hostar och dör. Helt oräddningsbar. Lägger den därefter i bokhyllan ett par veckor, och sedan provar jag ingen, ofta fungerar den då...(har den hårddisken endast som temporär-disk, snabbar upp en del program en smula)
LarsV
Ojdå, här kom flera tips. Ska kolla runt lite ytterligare och hittar jag inget företag lokalt som kan hjälpa mig så får det nog bli ugnen...
arno
En vän fick ett förlag från en firma som löd:
900 kr för en analys av problemet med disken och om det sedan gick att göra något ville de ha "omkring 7 000 kr".
Mycet pengar men ändå ett fast pris på undersökningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon