Jag har bränt några hårddiskar genom åren, och det är lika katastrofalt och irriterande varje gång!
Att hålla på och bränna backup på CD blir aldrig av, och med dagens stora hd´s blir det ohanterligt många cd´s också.
Nu för tiden har jag en extern hårddisk till båda datorerna (en till varje), och ett backupprogram som automatiskt kopierar allt enligt ett tidsschema (typ en gång i veckan).
-Skall säkerhetskopiering funka, måste den ske schemalagt och automatiskt, det är min erfarenhet.
(Ibland brukar jag därutöver göra en manuell backup lite då och då, om jag har gjort något viktigt jobb, eller bara för att vara på 'den säkra sidan'.

)
Har man ett snabbt bredband kan man som alternativ ladda upp backup-er till en lagringsplats online. Om ens hus brinner ner, med både dator OCH extern hd förstörda, finns i på så sätt en backup kvar i alla fall! -Men frågan är väl hur det är med säkerheten, när man lägger upp hela sin hårddisk på nätet på det viset...
Ett tips som man kan ta till om ens hd ej går att få igång:
Om lagren skurit och diskarna inte snurrar kan man försöka värma upp den först! (Skojar inte!) Montera den i ett hårddiskkabinett (löstagbar låda i datorn) och lägg hd´n i ugnen på 70-80 grader i någon minut. Sätt sedan genast in den i datorn (Använd grytlappar!) och försök få upp den som en enhet. OM den snurrar igång, kopiera då genast över allt viktigt till en annan enhet!
(OBS, jag skojar inte, utan ett skuret lager kan faktiskt 'komma igång' om det värms upp, både pga materialutvidgning och smörjeffekt.)
Jag fick tipset på nätet en gång av en amerikask datanörd, och jag har faktiskt räddat några viktiga filer från en skuren hd på detta sätt en gång!
-FAST, detta är givetvis något du gör på helt eget ansvar, och inga som helst garantier finns! Se det som ett sista halmstrå att greppa efter, när inget annat funkar, och bara soptippen återstår som alternativ!