Full version: förvara pumpa
Eva-Lotta
Hej

Har för första gången prövat att odla pumpa och har nu dryga tiotalet stora pumpor att ta hand om. Hur förvarar jag dem bäst? I rumstemperatur? Mörkt och svalt? Inbäddade på något vis?

undrar Eva-Lotta
harryford
Det er enkelt å lagre gresskar Eva-lotta!

Oppbevar dem på en plass det er fra 10 til 15 grader, helst mørkt, og gjerne med god luftsirkulasjon! - kjeller med litt lufting! De vil gjerne ha en luftfuktighet på rund 60%!
Tror kanskje at du ikke skal lagre de lenger en 6 måneder! De begynner å tape smak etter ca 3mnd.

Selv så hadde vi en squash liggende oppå kjøleskapet i 9 måneder! - men da gikk den i komposten! biggrin.gif
Eva-Lotta
CITAT (harryford @ 15-10-2006, 13:26)
Oppbevar dem på en plass det er fra 10 til 15 grader, helst mørkt, og gjerne med god luftsirkulasjon! - kjeller med litt lufting! De vil gjerne ha en luftfuktighet på rund 60%!

Tack, precis vad jag behövde veta!

Eva-Lotta
Åsa, mälardalen zon 2
De håller ännu längre ifall man låter dem stå luftigt ex. på ett bakgaller och varmt (ca +25C) i ett par veckor innan man ställer dem svalt då hårdnar skalet och frukten kan ofta sparas upp till något år och en del sorter blir godare med lagring.
Sommartorparn
Jag har pumpor liggande på balkongen sedan en månad tillbaka. Rätt eller fel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon