Full version: Spansk Marguerit
Reserv
Ursäkta en förmodat dum fråga.....men jag lyckas inte med sökning på den utan får bara error. Jag har en massa Margueriter som har trivts mycket bra den här sommaren, dom har blivit stora och höga och sätter knopp hela tiden. Det tar mig emot att slänga nåt som är så frodigt så jag undrar om man kan ha dom som krukväxter inne så man har dom kvar tills nästa sommar? Tacksam för svar inna det kommer fler frostnätter...förresten....hur många minus tål den?? För bilrutan har behövts skrapas några gånger, men inget som skadat blomman.
LadyG
Jag ösnkar jag kunde hjälpa dig men jag hittar bara en massa afrikanska margueriter, inga spanska. Eller är de samma släkte (Osteospermum)?
sudden
CITAT (Reserv @ 15-10-2006, 15:16)
Ursäkta en förmodat dum fråga.....men jag lyckas inte med sökning på den utan får bara error. Jag har en massa Margueriter som har trivts mycket bra den här sommaren, dom har blivit stora och höga och sätter knopp hela tiden. Det tar mig emot att slänga nåt som är så frodigt så jag undrar om man kan ha dom som krukväxter inne så man har dom kvar tills nästa sommar? Tacksam för svar inna det kommer fler frostnätter...förresten....hur många minus tål den?? För bilrutan har behövts skrapas några gånger, men inget som skadat blomman.

margueriten ska väl bara vara ettårig? undrar om den klarar att blomma hur länge som helst.....
jag tror att margueriten klarar sig så länge det är någorlunda varmt på dagarna men jag är osäker... hoppas någon kan komma med ett bättre svar!
Lady Hamilton
Jag brukar övervintra mina "Vanliga vita" Marguriter i min vinter trädgård. Svalt och under lysrör. Jag klipper ner dem lite på hösten och rejält på våren för att de skall behålla formen. På våren använder jag mig av "klippet" till nya sticklingar som rotar sig villigt på våren. Men jag vet att det går även att övervintra svalt o mörkt ex. i garage som håller +grader
Reserv
Det bästa jag kan erbjuda dom är ett sovrumsfönster i söderläga.....jag får väl hoppas dom klarar sig ändå, tack för alla svar wub.gif
kristerh
CITAT (sudden @ 15-10-2006, 22:12)
margueriten ska väl bara vara ettårig? undrar om den klarar att blomma hur länge som helst.....

kring medelhavet är den flerårig, blir som en stor buske,
så visst kan man övervintra den inne om man ger den bra förutsättningar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Reserv @ 15-10-2006, 15:16)
Tacksam för svar inna det kommer fler frostnätter...förresten....hur många minus tål den?? För bilrutan har behövts skrapas några gånger, men inget som skadat blomman.

det beror på vilken sorrt det är .
men där finns dom som klara -1c -3 -12c .
deras latinka ä Osteospermum tror jag men sen vet jag inte vilken ssort dte ä
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon