Susanne i Skåne
I maj 2005 fick jag ett aprikosträd. Det har aldrig blommat, vilket jag inte hänger upp mig på, men nu börjar jag bli orolig. Det har en tunn stam, och nu rinner det kåda ur den, ca 20 cm från marken. Jag tror inte att något djur varit inne och tuggat på den, så jag förstår inte vad som hänt. Något förslag någon ? Och vad ska jag göra ???
Ophelia
Inte så mycket du kan göra, det beror ju på vad som kan vara orsaken till att stammen blöder. Prunus kan ju blöda av frost (har sett det på plommon som står i soligt/varmt läge, de är extra känsliga under våren), eller om den står på dåligt underlag. Är det ordentligt grävt där den står?

Tips kan vara att undvika beskärning tills du ser att den "kommit igång" och ge den optimala växtbetingelser.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gissar att det är gummiflöde prunus brukar kunna få det. Gummiflöde kan orsakas av många olika saker ex. för tung jord, felaktig beskärning, bakteriesjukdomar, insektsskador, frostsprängningar i stammen.

Gummiflöde går inte att bota men många träd kan leva länge trots att det rinner.
Cilla
Som tillägg till Åsas beskrivning:
Aprikos är i vårt klimat en känslig prunus. Gummiflöde orsakas oftast av någon form av stress pga det som Åsa beskriver. Man kan minska orsakerna till stress och vitalisera trädet genom att
- ta bort grässvålen ytligt under hela och en bit utanför kronan. Lägg kompost, och löv nu och kogödsel på sommaren + ev gröngödslingsväxter
- gödsla inte med annat än kogödsel på våren och aldrig efter midsommar. Håll gräsmattegödsel borta i trädets närhet
- vattna vid torka
- beskär inget eller ytterst lite, alltid i JAS (juli, aug, sept)
- skydda stammen med juteväv eller bast, mot gnagare samt stark vårsol
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon