Jag är i konflikt med mig själv

I våras plantarade jag ner (arabicum mount everest) arabisk vit stjärnlök tillsammans med glamini i en kruka. Glaminin blommade glatt men inte stjärnlöken? Det blev bar blad av den. Nu står det på förpackningen att de skal tas upp innan frost. Men jag funderar på om det är en sån där lökväxt som behöver etablera sig ett år. Då ska den ju inte tas upp? Eller ska jag ta in hela krukan? Men den ska övervintras i sand/mull och inte i jord som den står nu? Hur gör jag???
Samma sak gäller gäller en blå bukettanemon (Mr Fokker) som var samplanterad med Dahlior som har blommat som knasiga hela sensommaren och hösten. Anemonen bar blad, inga blommor? Behöver den oxå etablera sig ett år. Ska jag ta upp knölarna eller inte? För Dahliaknölar och Glaminilökar måste ju upp?
Har dessa kanske varit felplanterade? Men de ska ju ha liknade växtföhållande som dem lökar/knölar som de varit samplanterade.
Vad har jag gjort för fel och hur gör jag nu inför vinterförvaringen?
En Dahliafråga? Kan man bryta isär knökarna från varandra eller måste de sitta ihop? Annars kan man juplantera i flera kärl nästa år?