Vesna
Hej,

Jag är i konflikt med mig själv biggrin.gif

I våras plantarade jag ner (arabicum mount everest) arabisk vit stjärnlök tillsammans med glamini i en kruka. Glaminin blommade glatt men inte stjärnlöken? Det blev bar blad av den. Nu står det på förpackningen att de skal tas upp innan frost. Men jag funderar på om det är en sån där lökväxt som behöver etablera sig ett år. Då ska den ju inte tas upp? Eller ska jag ta in hela krukan? Men den ska övervintras i sand/mull och inte i jord som den står nu? Hur gör jag???

Samma sak gäller gäller en blå bukettanemon (Mr Fokker) som var samplanterad med Dahlior som har blommat som knasiga hela sensommaren och hösten. Anemonen bar blad, inga blommor? Behöver den oxå etablera sig ett år. Ska jag ta upp knölarna eller inte? För Dahliaknölar och Glaminilökar måste ju upp?

Har dessa kanske varit felplanterade? Men de ska ju ha liknade växtföhållande som dem lökar/knölar som de varit samplanterade.

Vad har jag gjort för fel och hur gör jag nu inför vinterförvaringen?

En Dahliafråga? Kan man bryta isär knökarna från varandra eller måste de sitta ihop? Annars kan man juplantera i flera kärl nästa år?
Kajsa
Låt stjärnlöken och glamini vara kvar i krukan och ställ in den svalt och vattna inget på hela vintern, glamini är visst en låg gladiolus så jag antar att man gör på samma sätt som den vanliga höga. Den torra jorden i krukan är lika bra som sand. Bukettanemonernas knölar kan du lägga i en kruka med sand, eller torv och inget vatten på hela vintern, svalt +3-5 grader är bra. Ingen aning varför anemonerna inte blommar , tycker alltid dom varit svåra, lägg benmjöl i krukorna, rabatten i vår när du planterar, kanske det blir blommor då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon