Jenny & Vilda
Fick en vinranka av svärmor till vårt nya hus som jag glatt planterade i skyddat söderläge utomhus. När jag sedan läste på om den så är den bara härdig zon I-III. Läget i min trädgård är zon IV, i den hörna där vinrankan finns möjligtvis zon III.
Hur kan jag skydda den lite extra under vintern? Har nu lagt en ganska stor hög gräsklipp nedtill men själva rankan är 1.5 m ungefär, ska jag skydda den också?

MVH Jenny (som hoppas på druvor i framtiden) wub.gif
rosita
Lade du grönt gräsklipp, blir det lite mycket kväve inför vintern. Hade jag varit du, hade jag tagit bort den genast och lagt på t ex halm i stället. Jag har inte samma vinranka som du och dessutom bor jag i zon 1, men jag tänker lägga halm eller löv på jorden och sen ska jag binda lite väv runt rankan. Blir det riktigt kallt, tänker jag täcka jorden med t ex frigolit också.
Jenny & Vilda
Dum fråga men är det jorden dvs roten som ska skyddas främst och själva rankan får frysa ner eller är det viktigt att skydda den också?
zine
Tror inte du ska behöva skydda själva rankan däremot tycker jag som rosita att du ska ta bort gräsklippet och lägga dit granris eller löv. Sedan kan du lasta på lite snö på täckningen om du vill smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon