Jenny & Vilda
Har en Clematis montana Mayleen som jag tror att jag läst någonstans klarar zon II, nu ligger min trädgård i zon IV, hur kan jag skydda min klematis på bästa sätt?
Känns som att det är ett svårt projekt men det är en inflyttningspresent och jag hade inte hjärta att klaga på härdigheten rolleyes.gif

/Jenny
Kajsa
Vad jag hittar är det en tidig klematis som blommar på våren, och dom putsar man bara efter dom blommat, men rankorna klipps inte till marken, så då har du rankorna kvar hela året, det är lite svårt att snurra in dom kanske, men kupa med en massa bra jord nu runt foten och köp grön väv finns i metervara och snurra in rankorna så gott du kan, så får du se med åren om det fungerar, håller tummarna för en snäll vinter.
Jenny & Vilda
CITAT (Kajsa @ 15-10-2006, 21:44)
Vad jag hittar är det en tidig klematis som blommar på våren, och dom putsar man bara efter dom blommat, men rankorna klipps inte till marken, så då har du rankorna kvar hela året, det är lite svårt att snurra in dom kanske, men kupa med en massa bra jord nu runt foten och köp grön väv finns i metervara och snurra in rankorna så gott du kan, så får du se med åren om det fungerar, håller tummarna för en snäll vinter.

Då blir det projekt snurra in spaljen med väv i höst biggrin.gif Får prova och se hur det går.

Är det kylan som är värst eller vad är det egentligen som skiljer zonerna åt med tanke på vädret? Barmarkskyla har jag förstått inte är bra men det går ju att göra något åt med skydd om man vill...
Kajsa
Bor själv i zon 3-4 men mycket i min trädgård är zon 4 därför att den ligger omgiven av Tilberga/Sala slätten, blåser mycket nordan här. Men man kan ha flera zoner i trädgården, skydd av häckar, vid söderväggar osv. Sedan har vi våra oftast blaskiga vintrar, tina, frysa i en enda röra, det tar växterna stryk av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon