Posse
Jag minns att jag frågat förr om det här men jag kan inte hitta tillbaks dit, och nu vill jag (försöka) skaffa ett fotoalbum här på Odla.

Men jag tycker att det saknas ordentlig information, eller också hittar/förstår jag den inte. sad.gif

Klickar jag på kameran för album (högst upp) kommer jag till en sida "Välkommen till fotoalbumet på Odla.nu" där det står en massa "reklam" om tjänsten, dock tydligen inget om hur stort lagringsutrymmet blir.

Klickar jag sedan på den felstavade länken "Skapa ett fotalbum" kommer jag överraskande till en "Registrering" precis som om jag vore en fullständig främling och skulle behöva registrera mig på nytt med:

"Användar-id 4 - 10 bokstäver(a-z)/siffror(0-9)
Lösenord 6 - 15 bokstäver(a-z)/siffror(0-9)
Lösenordet en gång till
Namn
E-post
(e-postadressen måste vara korrekt eftersom ett meddelande med
din aktiveringskod skickas med e-post till den adress du angett)
Län"

Måste det vara så sabla krångligt?
Varför kan man inte smidigt och lätt direkt från sin "Kontrollpanel" bocka i för ett fotoalbum?

(Jag känner mig så dum och utanför. sad.gif )
KURT
Fotoalbumet är en separat enhet, som i princip inte har något med forumet att göra. Man skulle mycket väl kunna ha album utan att vara med på forum, precis som man kan vara med i forum utan att ha album. Registrerar man ett album och vill att det skall synas på medlemsinformationen i forumet, så kopplar man sitt album till sin forumidentitet.
Fialotta
Du är inte ensam om att tycka det är
krångligt...jag får inte dit mer än ett par bilder...hjälper
inte hur små bilder jag gör, får i alla fall till svar att dom är för
stora unsure.gif
Nu har jag gett upp sad.gif

Från en som inte brukar ge upp i första taget unsure.gif
KURT
På inställningar står det att "standard utrymmet" är 2 MB. Sedan kan ju bilder bli nästan hur stora som hellst, beroende på filformat, upplösning och storlek.
Posse
CITAT (KURT @ 29-05-2003, 18:03)
Fotoalbumet är en separat enhet, som i princip inte har något med forumet att göra. Man skulle mycket väl kunna ha album utan att vara med på forum, precis som man kan vara med i forum utan att ha album. Registrerar man ett album och vill att det skall synas på medlemsinformationen i forumet, så kopplar man sitt album till sin forumidentitet.

Så med andra ord MÅSTE ALLA - även redan registrerade Odlaianer - fylla i alla uppgifter där också för att få fart på ett album?

Och hur går
CITAT
...så kopplar man sitt album till sin forumidentitet.
till?

Angående maudans
CITAT
...jag får inte dit mer än ett par bilder...hjälper
inte hur små bilder jag gör, får i alla fall till svar att dom är för
stora...
så kan det ju tänkas att det är en maxgräns även per bild, på t.ex. 100KB? Men isåfall måste det ju upplysas om det någonstans! huh.gif

Jag har smurfat i bortåt fem år nu och hunnit med att registrera mig för och utnyttja en mängd olika tjänster (framförallt på engelskspråkiga sajter), så jag har lite svårt att tro att mina svårigheter här bara skulle bero på mig själv... unsure.gif
Berith
Du fyller ju bara i uppgifterna en gång. Går ju fortare än att skicka inlägg här! biggrin.gif

För att "koppla ditt album till din forumidentitet" och för att vi andra ska kunna se i ditt album måste du skriva in användarnamnet - behöver inte vara samma som din signatur här! - i din profilinformaiton!

Och ja! Bilderna har begränsningen 100 kb, vilket Maudans sista bild ligger väldigt nära... smile.gif

Vad exakt är det som inte funkar när du vill registrera ditt album? wink.gif
Ti bee
Japp, där satt den! Lyckades till sist få till ett album, tack vare ledtrådarna här. Tack tack! Inga märkvärdiga bilder och inte så många ännu, men det kommer.... smile.gif smile.gif smile.gif
Hoppas att du får till det nu också Posse! smile.gif
Ingemar
CITAT (Posse @ 29-05-2003, 16:55)
Jag minns att jag frågat förr om det här men jag kan inte hitta tillbaks dit, och nu vill jag (försöka) skaffa ett fotoalbum här på Odla.

Men jag tycker att det saknas ordentlig information, eller också hittar/förstår jag den inte.  :(

Klickar jag på kameran för album (högst upp) kommer jag till en sida "Välkommen till fotoalbumet på Odla.nu" där det står en massa "reklam" om tjänsten, dock tydligen inget om hur stort lagringsutrymmet blir.

Klickar jag sedan på den felstavade länken "Skapa ett fotalbum" kommer jag överraskande till en "Registrering" precis som om jag vore en fullständig främling och skulle behöva registrera mig på nytt med:

"Användar-id   4 - 10 bokstäver(a-z)/siffror(0-9)  
Lösenord   6 - 15 bokstäver(a-z)/siffror(0-9)  
Lösenordet en gång till    
Namn    
E-post  
Län"  

Varför kan man inte smidigt och lätt direkt från sin "Kontrollpanel" bocka i för ett fotoalbum?

(Jag känner mig så dum och utanför. sad.gif  )

Det är möjligt att det kan upplevas som onödigt att man ska behöva fylla i en massa uppgifter på nytt men det är tyvärr nödvändigt bl.a. för att användarvillkoren måste godkännas och kunna kopplas till en fysisk person.

Det får inte vara för enkelt och anonymt att lägga upp ett album eftersom vi då förmodligen skulle få en massa album fyllda med bilder som ingen av oss vill se här!
Posse
CITAT (Ingemar @ 29-05-2003, 23:33)
CITAT (Posse @ 29-05-2003, 16:55)

Men jag tycker att det saknas ordentlig information, eller också hittar/förstår jag den inte.  sad.gif

"Användar-id   4 - 10 bokstäver(a-z)/siffror(0-9)  
Lösenord   6 - 15 bokstäver(a-z)/siffror(0-9)  
Lösenordet en gång till    
Namn    
E-post  
Län"  

(Jag känner mig så dum och utanför. sad.gif  )

Det är möjligt att det kan upplevas som onödigt att man ska behöva fylla i en massa uppgifter på nytt men det är tyvärr nödvändigt bl.a. för att användarvillkoren måste godkännas och kunna kopplas till en fysisk person.

Det får inte vara för enkelt och anonymt att lägga upp ett album eftersom vi då förmodligen skulle få en massa album fyllda med bilder som ingen av oss vill se här!

Först: jag har fått ett bestämt intryck att jag inte är ensam om att tycka att det råder en slags mystik runt fotoalbumen. huh.gif

Och jag förundrar mig över att du skriver....
CITAT
...för du har väl full möjligjet att att radera enstaka bilder eller album. Eller rentav "porta" misshagliga användare? unsure.gif
Ingemar
CITAT (Posse @ 30-05-2003, 09:29)
CITAT
...för du har väl full möjligjet att att radera enstaka bilder eller album. Eller rentav "porta" misshagliga användare? unsure.gif

Visst har jag möjlighet att radera bilder och album som inte hör hemma här, däremot har jag ingen tid och möjlighet att gå igenom och kolla alla album. Det skulle vara ett heltidsarbete laugh.gif Det finns upplagt många gånger fler album än vad som syns här i forumet.

Och visst kan jag ""porta" misshagliga användare", men jag måste även ha möjlighet att spåra dom och se vem som står bakom albumen. Om det dyker upp bilder här som publicerats olagligt räcker det inte med att jag bara säger att det är en anonym användare som lagt upp dem. Jag måste även kunna visa att vi inte har något med det att göra!

Vad du menar med "mystik runt fotoalbumen" förstår jag inte? Alla besökare på våra sidor kan lägga upp ett album och det tar inte mer än ett par minuter att fylla i de uppgifter som krävs.
Hannele
För mycket password - jag glömde mitt, fick nytt och sen kom jag inte på hur man byter password, den gällde inte längre... Nu skiter jag i det för stunden. Varför räcker det inte med den vanliga inloggningen??

I AlltomTrädgårdens fotoalbum har jag aldrig hört att någon lagt in olämpliga bilder... wink.gif
yla
hej hopp alla glada jag tycker inte alls att de e svårt eller krångligt
det gäller ju bara att läsa på rätt ställe o sen göra som de står o si då kan man lätt som en plätt lägga in bilder
fungerar alldeles utmärkt o är jättekul att kolla i allas album o få inputs
o Ingemar är en ängel som tålmodigt förklarar då vi har problem
så inte sura nu
ta nya tag o ge er inte
de e alltid besvärlligt med nya grejer men rätt va de e så sitter det i skallen

o jag kan ju tala om att det finnns forum som är MYCKET krångligarså det så wub.gif rolleyes.gif tongue.gif ohmy.gif
jag älskar allla fina album
tack webbisarna för ert fina jobb
Posse
CITAT (Ingemar @ 30-05-2003, 11:37)
CITAT (Posse @ 30-05-2003, 09:29)
CITAT

Visst har jag möjlighet att radera bilder och album som inte hör hemma här, däremot har jag ingen tid och möjlighet att gå igenom och kolla alla album. Det skulle vara ett heltidsarbete laugh.gif Det finns upplagt många gånger fler album än vad som syns här i forumet.

Och visst kan jag ""porta" misshagliga användare", men jag måste även ha möjlighet att spåra dom och se vem som står bakom albumen. Om det dyker upp bilder här som publicerats olagligt räcker det inte med att jag bara säger att det är en anonym användare som lagt upp dem. Jag måste även kunna visa att vi inte har något med det att göra!

Vad du menar med "mystik runt fotoalbumen" förstår jag inte? Alla besökare på våra sidor kan lägga upp ett album och det tar inte mer än ett par minuter att fylla i de uppgifter som krävs.

Jag tycker det är tråkigt om det inte framgår av mina inlägg vad som jag tycker är "mystiskt", dvs oklart med fotoalbumen. sad.gif

I mitt tycke är det klent med information... annars hade jag nog aldrig (behövt) fråga.... unsure.gif
Wargen
Visst, det krånglar ibland och ibland krånglar jag själv till det.
Jag är för lat för att läsa en massa manualer, så jag provar och provar, ibland funkar det till slut - ibland inte. När jag kört fast totalt brukar jag skriva och fråga forum eller fråga odla (Ingemar) direkt genom mail.
Från båda håll har jag fått snabba, utförliga svar och hjälp. wub.gif
Posse
Idag hade jag äntligen samlat ihop lite ny energi för att återigen försöka skaffa mig ett album på Odla, men blev genast högst konfunderad igen; ty på registreringssidan kommer jag plötsligt till en punkt "Logga in" med valmöjligheterna "Aldrig", "En gång per år", "Varje månad", "Varje vecka", "Varje dag" och "Alltid".

Och jag fattar ABSOLUT INGENTING! sad.gif ohmy.gif
Och jag kan inte upptäcka någon förklarande information vad i allsin dar detta handlar om....? unsure.gif
Berith
Jag trodde att "Aldrig" skulle betyda att man inte behövde logga in när man går till albumet men det funkar tydligen inte så. unsure.gif Som motsats till "Alltid" alltså.
Kajsa
Himmel, maken och jag har tagit en massa bilder över hela sommaren,
jag får ont i magen bara jag tänker på det där albumet,
går och skjuter upp det, alla skriver om hur svårt det är. mad.gif
Ingrid på Västkusten
Så mystiskt är det inte alls - det finns ju ett hjälpforum här på Odla - Support och Testforum där det frågats om just detta SÅ man kan ju även kolla gamla inlägg.

En vacker dag tror jag förresten att AoTs server komemr att spricka över alla överstora bidler som lagrats där - mkt vettigare för alla att ha en begränsning på 100K, dels nerladdningstiden för alla oss utan bredband.

Hälsar ingrid
Kajsa
Vi har börjat, eller maken ikväll, det finns hopp. Jag har gått två
nybörjarkurser i data förra året, så det är bara att erkänna att det
är för svårt för mig. Fortsättning följer... rolleyes.gif
Posse
Personligen tycker jag att det vore en klar fördel om det åtminstone ginge att begripa sig på själva registreringssidan utan hjälp av särskilda Support- och Testforum. sad.gif
cissi i onsala
Jag lyckas inte heller fixat ett album. Har fixat lösen - men irriterar mig väldigt på att det inte funkade att använda samma användarnamn som i forumet - då har jag två jag måste minnas. Har fått bekräftelse via mail och försökt logga in igen - men det bara gick inte. Trisst - nu blir det så att jag lägger in bilder bara i AoT forum, det går enklare, men är svårare att titta på, det är bra när man bara kan ta nästa och nästa bild och får upp den i rätt format med en gång.

När de väl finns på nätet går det ju att lägga in dem som bild i forum inlägg och det är toppen!

Nämndes att albumet var fristående - ok- men varför, jag tror inte det finns intresse eller behov av att lägga ut bilder om man inte vill diskutera dem, inte på växter i allafall.
Berith
CITAT (cissi i onsala @ 19-10-2003, 09:44)
Jag lyckas inte heller  fixat ett album. Har fixat lösen - men irriterar mig väldigt på att det inte funkade att använda samma användarnamn som i forumet - då har jag två jag måste minnas.

Man kan använda samma användarnamn både i forumet och för albumet. unsure.gif

Synd att många ger upp albumen här och i stället väljer AoT. Det kan ju knappast bara vara jag som inte lägger ner någon besökstid där. sad.gif
Posse
CITAT (Berith @ 19-10-2003, 12:39)
Man kan använda samma användarnamn både i forumet och för albumet.  :unsure:

Synd att många ger upp albumen här och i stället väljer AoT. Det kan ju knappast bara vara jag som inte lägger ner någon besökstid där.  :(

Jag undrar om det inte också saknas information om vilket namn som kommer synas i albumet; resulterande i att folk kanske oönskat avslöjar sitt verkliga namn? unsure.gif

Hursomhelst - att många resignerar inför att försöka skaffa sig Odla-album gissar jag måste bero på mycket torftig information. En informationsbrist som jag tycker är mycket märklig särskilt eftersom Odla inte riktar sig till datorintresserade. huh.gif
kerstin z5-6
Fattar inte riktigt, vad är svårt ?? ohmy.gif
Berith
CITAT (Posse @ 19-10-2003, 15:28)
Jag undrar om det inte också saknas information om vilket namn som kommer synas i albumet; resulterande i att folk kanske oönskat avslöjar sitt verkliga namn? unsure.gif

Det låter krångligare än vad det är. smile.gif Man behöver inte skriva sitt riktiga namn. Många går ju under signaturer här också, och en del har både signatur och eget namn.

Undrar också vad det är som är svårt? Är det nåt som inte funkar är vi många här som kan hjälpa till. smile.gif
Emser
Är det någon mer än jag som tycker det är irriterande att bli utkastad när man håller på och arbetar? Själv måste jag logga in med 2min mellanrum - grymt irriterande tycker jag själv.mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon