Full version: Dahliaknölar
Jenny & Vilda
Har en hel bunt frösådda dahliaknölar som nu är uppgrävda och väntar på att vinterförvaras. Nu ser de ut som händer med "prinskorvssfingrar" om ni förstår mig rätt, på varje "finger" finns det rötter, går det att sära på fingrarna? Eller hur gör man om man vill dela dem, nu eller ivår?
Kajsa
Man måste ha en bit kvar av stammen som man delar med en vass kniv och det måste finnas öga på knölarna, nu måste vara bästa tiden, på våren är dom för små, torra. Är stammen inte för tunn så kan du prova, men det måste vara enklare med dahliaknölar som har blivit stora, sedan är det bara hoppas du inte får röta i det delade.
Jenny & Vilda
CITAT (Kajsa @ 15-10-2006, 20:17)
Man måste ha en bit kvar av stammen som man delar med en vass kniv och det måste finnas öga på knölarna, nu måste vara bästa tiden, på våren är dom för små, torra. Är stammen inte för tunn så kan du prova, men det måste vara enklare med dahliaknölar som har blivit stora, sedan är det bara hoppas du inte får röta i det delade.

Vad innebär att det måste finnas "öga" på knölarna? blink.gif
Kajsa
Öga är en tillväxtpunkt, där det växer ut ifrån.
Sommartorparn
Jag brukar tycka det är enklast att dela på försommaren i samband med planteringen. Då har det hunnit komma fram skott och då är det bara att se till att det finns skott på varje del. Man får bara vara försiktig att inte bryta av skotten.
Jenny & Vilda
Egentligen behöver jag inte dela dem nu, har nog ändå tillräckligt. Får se i vår hur de ser ut, en del av dem har nog bildat för små knölar för att överleva vintern ändå.

Tack för svaren!
Alpiner i Halmstad
Delning medför att växten får ett öppet sår. Delar man under hösten får detta sår vara öppet för infektioner under hela vintern. Vi försöker därför att dela under våren, då växten är aktiv och såret läks snabbt.
M.v.h. bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon