Full version: Gladiolus
Månskensbonden
Har precis tagit upp mina dalior, men vet inte hur det är med gladiolus.
Skall man ta upp dem och förvara på samma sätt, eller kan de övervintra i rabatten?
Och om de ska upp, måste man vänta tills de vissnat ner? Har fortfarande ett par stänglar med knopp, och de som blommat över är fortfarande frodiga som bara den! -Men nu varnas det för frost här, så om de skall upp så skall de nog upp nu. Klipper jag då av stänglarna, eller?
Kajsa
Vi har nog haft en massa svar på detta redan, de kan inte övervintra ute, utan ta upp dom nu, kylan är på ggn. Låt ca 10 cm vara kvar av stjälken och jag brukar stoppa dom direkt i stora krukor med torvmull, ställer dom i svala garaget +3-5 grader som är mörkt, där står dom torrt hela vintern tills dom grävs ner i början av juni i rabatten. Dom som blommar kan du ta in i en vas och njuta av.
Alexander-VG-zon3
jag har inte själv testat detta men dom ska vara härdiga ner till -14c -16c .
Susanna
Jag har testat att ha gladiolius ute under vintern. Jag har helt enkelt varit för slö att gräva upp dem. Första året de fick vara kvar kom de inte upp igen. Men förra hösten så stjälpte jag lite extra jord över lökarna och i år har de blommat som vanligt. Fast då odlar jag ju i zon ett, vi hade dock tjäle en kort period i vintras.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Susanna @ 16-10-2006, 20:19)
Jag har testat att ha gladiolius ute under vintern. Jag har helt enkelt varit för slö att gräva upp dem. Första året de fick vara kvar kom de inte upp igen. Men förra hösten så stjälpte jag lite extra jord över lökarna och i år har de blommat som vanligt. Fast då odlar jag ju i zon ett, vi hade dock tjäle en kort period i vintras.

tack för svaret .med lite skydd så komemr dom igen .
jag har med lite tjäle hos mig beronde på t empen å snön
Månskensbonden
De fyra lökarna hade blivit sex, och ligger nu luftigt i matkällaren bredvid dahliorna.
Och i en hög vas tronar den sista blomstjälken lika hög och stolt som de gladiolusar Dame Edna brukade veva runt med på teve! biggrin.gif

Lökarna är dock ganska små, mindre än hönsägg. Hoppas de inte torkar ihop alldeles under vintern! Ska man kanske hellre sätta dem i krukor med torv och vattna någon gång under vintern? Eller ruttnar dom då?
Kajsa
Ta dom i torvmull i en mindre plastspann knölarna är ju små och torkar mindre så, inget vatten på hela vintern, dom klarar det bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon