Tjabo
Hej, Jag har köpt en äldre gård och där finns vinbärsbuskar. Mellan dessa växer det en massa kirskål och brännässlor som jag skulle vilja bli av med. Bör jag använda sig av täckodling(i enlighet med artikeln)?

//Thomas
Ella
Vinbär och täckodling enligt artickeln här på odla är inga problem. Det har jag gjort och de växte fint och gav mycket bär. Nu är det ju lite svårt att jämföra mängden bär om man inte har flera likadana buskar som man odlar komventionellt i samma trädgård. Den rabatten täckodlade jag mest med flis och gamla grenar. Något år fick den kanske hö eller gräsklipp.

Vad jag däremot ställer mig tveksam till är: att utrota kirskål med hjälp av täckodling. Lägger man tjockt med täckmaterialet så funkar det ett år kanske sen växer kirskålen igenom och nu i en bättre jord och därför ännu starkare än innan.

Om jag hade suttit i din sits nu, hade jag ovanpå jorden lagt ett tjockt lager med ett kolrikt material (tex flis av lövträ hö mm) ovanpå detta lager hade jag lagt en täckduk som ogräs inte kan växa igenom, sen hade jag färst duken mha mer täckmaterial, sand eller stenar. Täckduken hade jag låtit ligga kvar i två till tre år och under tiden så hade jag vaktat på eventuella skarvar. Om ett kirskålsblad hade tittat upp hade jag tatt bort det direkt men det lär det knappast gjort det första året i alla fall, under ett så tjockt täcke. Ska du vänta så länge som tre år behöver du kanske förnya täckmaterialet undet tiden. Jag tror att 15 cm flis vara mer än två år i alla fall men tre vågar jag inte lova.

Hade jag haft bråttom med vinbären hade jag första året gödslat med något organiskt material fast eller flytande men inte syntetiskt!!!

Efter denna tvåårskuren så har du en lucker fantastiskt fin jord att odla i. Jag täckodlade i en lerjord och när jag hade sett förvandlingen av jorden så kunde jag inte sluta. wub.gif wub.gif wub.gif
Tjabo
Tack Ella, Jag har under vintern lagt ut askan och kolet från spisen under buskarna men jag följer ditt råd men kan för experimentet skull låta några buskar få konventionell odling - bara för att se skillnaden. smile.gif
Ella
Vad kul att du gillade min linje. Ska bli roligt att följa ditt experiment.

Du får skriva upp hur du gör med gödsling och sånt, om du orkar, för där kan man ju inte behandla dem lika. De där femton cm = två års täckning gäller nog mest med flis, andra material kan brytas ner snabbare smile.gif

Täcker du nu får du inte glömma att vattna. Lägg en slang där på kvällen och låt den rinna ett par timmar eller vänta med att täcka till hösten.

Vill du bli entusiasmerad så ska du läsa Ruth Stouts bok om täckodling, den är helt fantastisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon