Full version: Växter i duchkabin?
Morbid
Jag skulle vilja veta vad för växter jag kan ha i nederdelan/bottendelen av en gammal duchkabin? Jag ska bygga ett utomhusterrarium till mina små grodor av den som nu står inne i huset. Nytt badrum ger mej läget..

Nåväl.. Vad jag behöver rent utséendemässigt är:

Någonting ganska högt med lövverk. (Ca 2 m)
Någonting ganska högt vassliknande. (Ca 1-1,5 m)
Någonting halvhögt buskliknande. (Ca 1 m)
Några tuvväxande gräsarter.
Någon klättrare. Som inte brer ut sej alltför mycket men gärna växer ganska snabbt.

Tanken är att det hela ska stå ute alltid, och att jag inte ska behöva hålla på och ta in växter för övervintring.. Utrymmesbrist..
Förmodligen gräver jag ned bottendelen och isolerar underifrån med frigolite/fogskum och placerar på grusbädd.

Jag har tänkt att ha en pump för vattnet, så att det inte blir stillastående.

Alla tips emottages..
Morbid
Kom på att detta inlägg kanske hade passat bättre i "Växthus"-kategorin.. En som kan får gärna flytta tråden..
Morbid
Ingen som ville hjälpa till??
Whiskuchi
CITAT (Morbid @ 23-10-2006, 14:38)
Ingen som ville hjälpa till??

Hade jag kunnat så hade jag försökt hjälpa, jag kan tyvärr inget om det du efterfrågar...
Allis
Vore jag dig skulle jag åka till en handelsträdgård och få tips på växter tongue.gif , men jag undrar; hur ska du få plats med allt detta?
Morbid
Jag tänkte bygga en liten form och gjuta betong i kabinen, så att det blir som en rätt hög rektangulär kruka med förbindelse med vattendelen.. Svårt att förklara i text..
Mia, zon 3
Det kan nog bli bekymmer med att hitta växter som trivs med den värmen du kommer få därinne sommartid, och samtidigt är härdiga för vår svenska vinter.... Men det finns ju i och för sig många ettåriga klättrare och gräs etc, som du skulle kunna nyplantera varje vår. Blomsterbönor och Ipomoea växer så fort att det snart är grönt överallt.
Jag antar att grodorna flyttar in över vintern? Du har inte plats att ta in hela duschkabinen, med säckkärra eller liknande? Då har du ju ett stort urval av tropiska växter, som gillar terrarieklimatet bättre.
Morbid
Jo, kanske.. Fast jag räknar med att värmen inte ska bli till besvär, då jag kommer att ha halva bakstycket och hela taket i metallnät. Grodisarna vill inte heller ha så varmt.. En viss nyplantering har jag kalkylerat med.
Grodorna får sussa i kylskåp över vintern.
Nja.. Det kommer inte att funka, därför att jag kommer att bygga fast ett terrarium mot ena gaveln, som ett "L"..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon