Désirée
I ena hörnet av vår tomt sticker det upp lite berg och är en brant grässluttning på en och en halvmeters bredd ner till vår parkering.

Där växer gräs som inte går att klippa (terrängen är jobbig), vildhallon som jag aldrig lyckats utrota (nej jag vill inte behålla dom) samt grannens murgröna som jag inte gillar.

Ovanför växer en flerstammad tall.

Sluttningen ligger i sol till halvskugga.

Jag skulle vilja ha någon form av robust marktäckare som jag kan plantera utan att behöva gräva upp alltför mycket. Jag har många trevligare ställen i trädgården som jag vill lägga tid på.

Helst ska det vara något som blommar. Den får inte ha giftiga bär eller taggar (har småbarn). Och det får inte vara en en. Det viktigaste är att den breder ut sig utan att bli hög.

Någon som har något förslag?
Hannele
CITAT (Désirée @ 16-10-2006, 13:09)
Jag skulle vilja ha någon form av robust marktäckare som jag kan plantera utan att behöva gräva upp alltför mycket. Jag har många trevligare ställen i trädgården som jag vill lägga tid på.

Helst ska det vara något som blommar.

Vad är det för fel på grannens murgröna?
Vintergröna har söta blå blommor.
mulle
Vintergröna är ett utmärkt förslag.
Lammöron kväver också det mesta, och revsuga.
Bergenia är utmärkt i sluttningar.
Eller varför inte jordgubbar som är en ypperlig marktäckare.
Mulle
svanqvistj
Hej!
Mulles förslag är mycket bra. De har jag själv i en jobbig slänt. Några andra förslag är rosenplister (sprider sig hej vilt och har till och med tagit död på kirskålen) men mycket vackra blad och blommor. En annan mer beskedlig är krypkornell med vackra blommor (eller rättare sagt högblad) och fin höstfärg.

Jeanette
jegi
Lien såpnejlika har vackra blommor och sprider sig rel snabbt.
Annars är citrontimjan en favorit med lite diskretare blommor som bildar en härlig, fluffig väldoftande matta.
Désirée
Tack för alla fina förslag.

Men jag hade tänkt mig någon form av buske.

Problemet med de flesta av de trevliga perennerna som jag fått tips om förutsätter att jag gräver upp och gör det hela hyfsat fritt från gräs, hallon, murgöna, rötter m.m. Och det är det som är problemet. Slutningen är ganska brant och det är svårt att gräva.

En rustik, tät buske kan göra det vackert och dölja oredan.

Hanneli undrade vad det var för fel på grannens murgröna. Jag tycker inte om murgröna. Den är giftig och den är tråkig. Och jag har inte planterat den själv, utan fått den påträngd på mig rolleyes.gif
mulle
Buskar förutsätter nog också att du gräver upp... De kan t.o.m. vara ännu känsligare för ogräs än en robust marktäckare som tar över. Dessutom tycker jag personligen att det ser mycket ovårdat ut om buskar växer i ogräs.
Men vill du ha just buskar så finns det mycket att välja på.
Vill du absolut ha blommor finns det t.ex. marktäckande rosor, låga spireor eller ölandstok.
Kan du tänka dig att lämna bort blommorna tycker jag att stephandra är en förtjusande marktäckare.
Men, som sagt, det är nog inte buskar jag skulle välja för att komma lindrigast undan...
Mulle
Hannele
CITAT (Désirée @ 18-10-2006, 11:00)
Hannele undrade vad det var för fel på grannens murgröna. Jag tycker inte om murgröna. Den är giftig och den är tråkig. Och jag har inte planterat den själv, utan fått den påträngd på mig  :rolleyes:

Ska du krypa på den branta slänten och äta murgröna??
Är det de gröna blanka bladen som lockar hungriga barn...?

Murgröna är en vacker marktäckare även under buskar.

hälsar
en 4-barns mor
som låser in den farliga tändvätskan, men har giftiga växter
Désirée
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:54)

Var lagom tyken. Det finns olika skäl till att man tycker om respektive inte tycker om en växt och alla kan inte tycka lika. Om du vill ha murgröna i din trädgård så står det dig fritt. Jag tycker inte om den och jag vill inte ha den i min trädgård.

Varför debattera med mig om det?

Jag bad om råd om lämplig buske.

Kanske en rododendron? Jorden är sur för tallens skull. Men dom gillar ju inte för mycket sol.
noora
Vad jag förstått är det inte just solen som är problemet för en rhododendron, utan torkan. Dom vill ha djup och lucker fukthållande jord. Det kanske är svårt att ordna vid en klippa, speciellt utan att gräva?

När du säger "inte en en", menar du även andra barrväxter eller är det just enar du inte vill ha? Det finns ju jättemånga låga barrväxter som breder ut sig åt sidorna men inte växer så mycket på höjden, och det är inte mycket som trivs under dom. Alla har heller inte stickiga barr, om det är det du inte gillar med enar. Kolla i nån välsorterad plantskola, så får du känna och lukta på dom (en del doftar väldigt gott tycker jag).
Ophelia
Smultron, klättrande varianter av kaprifoler som får breda ut sig. Klättrande/krypande benved. Oxbär. Ginst. Låga barrväxter i olika format och färg. Klätterhortensia. Nävor. Sockblomma. Bergenia.

Grunden för att få en schysst rabatt eller snygg sluttning är att gräv och rensa. Bra grundarbete är A och O om du ska få det lättskött. Urfult med en massa ogräs stickande upp som tufsar här och där.
Désirée
Tack för alla inspirerande svar.

Vad det gäller enar, så är tomten till vissa delar naturtomts-stil och vi har redan en massa enar.

Sluttningen är en del av "naturtomts"-delen, så någon välordnad rabatt är det inte tal om där. Det har jag redan flera stycken.

Jag får frossa i era förslag över vintern och plundra en plantskola till våren biggrin.gif

Ha en trevlig helg alla glada människor!
Hannele
CITAT (Désirée @ 19-10-2006, 10:57)
CITAT (Hannele @ 18-10-2006, 13:54)

Var lagom tyken. Det finns olika skäl till att man tycker om respektive inte tycker om en växt och alla kan inte tycka lika.
Det var inte tykenhet - utan kallas för humor. biggrin.gif
Du antydde om växtens giftihet, det var det jag försökte förklara.

Och "det finns inga tråkiga växter, bara tråkiga trädgårdsmästare"
som Emma Lundberg försökte förklara hela sitt liv.
Eva 33c
Vad tror du om den här Desiree; Liten rönnspirea Maia beskrivningen säger bla "Snabb etablering. Skjuter rotskott, god marktäckare. " Men den kanske blir för hög. Den har har lite "vildkaraktär" tycker jag. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon