Ylores
Hej! Första gången jag skriver här.....
Jag har tidigare förvarat mina pelargoner & fuchior i vårt sommarhus +5-10 grader men nu har vi flyttat dit permanent och dessutom skaffat mer växter! Vi har två jordkällare, en är under ett hus och är torrare och varmare än den andra (+10 tror jag) och ganska stor. Jag har två änglatrumpeter, två stora nerium, en liten citrus, en chili, en physalis (går den att övervintra?) diverse pelargoner och fuchior - kan de samsas där om jag köper någon växtbelysning (vad?) och timer (hur många timmar ljus ska de ha?). Vet någon??? :wacko:
inglan
Hej och välkommen hit!
Vet bara att jag har haft mina fuchsior i potatiskällaren i total mörker och de klarade det utmärkt, det var ca +5-10 grader där. Jag hade även margueriter där och de klarade det bra, men nästan inget vatten förståss. Frågade här på formet innan, och nu ska jag våga mig på att ställa lite pelargoner där också, så din jordkällare låter ju utmärkt!:)
Mår säkert bra med belysning, men sådana vet jag inget om. Änglatrumpeterna klarar väl de flesta övervintringar tycker jag det verkar som, varmt eller svalt, ljust eller mörkt, har fungerat vilket som, har inte märkt så mycket skillnad utom att jag får vattna mer ju varmare förståss! rolleyes.gif
Lycka till och hoppas du får mer svar om belysningen av någon som kan!

hälsningar Inglan smile.gif
Ylores
Ja, det är väl bara att pröva. Fuchior har jag haft där förut och pelargoner för länge sedan men det var i den fuktigare jordkällaren så då möglade pelargonerna. Skulle nog tagit bort mera blad?
Har varit i två trädgårdsaffärer i helgen och letat efter växtbelysning men det hade dom inte men blinkande tomtar och julgransbelysning hade dom !
Jakten fortsätter....
Hälsningar Ylores
pialotta
apropå växtbelysning så har det skrivits massor så tryck på "sök"knappen! det billigaste och bästa ( i alla fall helt OK) är begagnade lysrör med dagsljusarmatur.
smile.gif
kerstin z5-6
japp -det går utan , men vill du de ska må riktigt bra -så montera ett lysrör över växterna -ha det på 14 tim /dygn med timer -drar INTE särskilt mycket ström

Vanlig lysrör armatur begagnad + dagljusrör -900 serien eller TLD går fint -eller vad du hittar som är kallvitt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon