Anki V
Det börjar bli dags att tänka på att göra vinter för rosorna. sad.gif

Att jag ska vänta tills marken är lite frusen har jag förstått och att jag ska kupa med något material som inte ”håller kvar” fukten samt att skydd för vårsolen är A och O unsure.gif

Nu är frågan: Vad händer om det kommit lite snö? Jag har ju rosorna i stugan och ska resa bort några veckor. Nästa gång jag ska till stugan blir i mitten av november och då kan det ju finnas lite snö även om sannolikheten att den ska ligga kvar är liten. Kan jag ösa på någon spann kupmaterial på snön?

Vad ska jag kupa med? Förra året så kupade jag de två röda jag hade då med planteringsjord från påse som jag blandat med lite grus (för att få den mer genomsläpplig). Nu kan jag ju inte vara säker på att täckningen fungerade det kan ju vara den ovanligt ”växtvänliga” vinterns förtjänst också.

I år har jag ju några fler så att säga laugh.gif och det är ju inte säkert att det blir en lika snörik vinter i år igen.

Alternativen jag har är:
1.Att köpa barkmull på påse
2.Planteringsjord på påse
3.Lite grusig och genomsläpplig "matjord"
Någon kompost äger jag inte (ännu)

Personligen så tror jag mest på alternativet med "matjorden", men det är väl bäst att ändå fråga de som vet bättre. unsure.gif

Mvh/Anki
kerstin z5-6
ditt alternativ är bra -går att lägga ovanpå snön (Om nåt år slutar du med sånt smile.gif -A och o är att stövla dit i december till jan och sätta upp säckväven -Jag kör ner bambustolparna nu -så de fryser fast tongue.gif
Anki V
Tack för bra svar laugh.gif .

Det där med bamupinnarna var en god ide´. Mina är ju inte så stora ännu så jag tänkte att det skulle räcka med granris framåt mars. Tidiagare når inte vintersolen över trädtopparna mer än tidigt på morgonen och sent på eftermiddan.

När jag ändå ska kupa för de rotäkta Morden-rosorna första åren så är det samma "besvär" att lägga några skopor på de övriga laugh.gif laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
tills du har över 100 eller ännu mer .... biggrin.gif men de verkar vara mesigast de första åren -så det är helt rätt
Mia, zon 3
Det där lät som ett tips att sno för första vintern för mina nya inköp.... bambuknippor uppsatt på shoppinglistan.
Men vad gäller kupningen - om man har matjord som är allt annat än grusig och genomsläpplig, är det bättre att kupa med något annat då? Hittills har jag inte kupat någon ros alls, men så har jag ju bara haft 'Fairy', 'Blush Damask', 'Hollandica', 'Rose de Rescht', 'Frülingsduft', 'pimpinella alba plena', 'Orange Morsdag' och lite vildskott av något som jag tror är 'Major'... Inga kinkiga madamer kanske. Nu har jag ju hamnat i dåligt sällskap, bland klättrare, Austinar och Renaissancer, så nu måste jag väl börja bli lite mer duktig.... Vad bör man kupa med då?
Kajsa
Jag täcker med kompostjord då jag alltid gräver ut den på hösten, det blir ca 25 skottkärror grov jord som inte räcker till alla rosor men till dom lite mer ömtåliga, köper också 50 l säckar med jord ( inte den med all torvmull i ) Sist nu okt/nov när löven är nere slänger jag ut korgar med löv i rabatterna, maskarna drar ner mycket/ mycket förmultnar, brukar bara vända ner det lite på våren, det blir utmärkt i min sandiga jord.
Anki V
CITAT (Kajsa @ 17-10-2006, 12:59)
köper också 50 l säckar med jord ( inte den med all torvmull i )

Kajsa, vad köper du för sorts jord som inte innehåller så mycket torvmull?

Perennajord, rosjord eller U-jord är det jag kan hitta som kanske skulle kunna fungera men det verkar som om basen ändå är ganska mycket torv.

Jag har ju ett antal rosor här i stan´ också som behöver kupas och delar av familjen (ingen nämnd) vägrar köra jord från stugan och hit i bilen . unsure.gif

Tacksam för tips wub.gif

/Anki
kerstin z5-6
Kajsa menar kanske den för ändamålet dugliga 4 för100kr plantjorden ...
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-10-2006, 21:56)
Kajsa menar kanske den för ändamålet dugliga 4 för100kr plantjorden ...

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Ja, men.......är inte det (nästan) bara torv?

4 för 100 har jag massor av! Ja, jag har till och med lite 6 för 100. Skulle kanske även den duga? laugh.gif laugh.gif
/Anki
kerstin z5-6
självklart duger den -men kupa helst inte innan tjäle med den produkten .. vet att du vet det Anki tongue.gif bara påminner ev andra biggrin.gif
Kajsa
Anki jag menar den lite dyrare påsjorden 50 kr säcken, men jag köper inga massor av den bara till ömtåliga älsklingar, men då det bara blir mer och mer rosor varje år räcker inte kompostjorden. Jorden med massor av torvmull drar väl åt sig vatten på vintern, är rädd för isskorpa runt rosorna därför har jag hoppat över den.
Anki V
Tack för era svar wub.gif

Tydligen får plånboken styra. Nostalgin som jag är lite extra rädd om ska få "finjord". smile.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon