inglan
Hej!
Har (tror jag) räddat livet på någon orkidée genom att plantera om i vitmossa, ska vara som en vitaminkick för dem har jag läst någonstans. Men kan man ha dem planterade i vitmossa jämt eller är det för en begränsad tid? Tänker nog främst på Phalanopsis nu. Och hur ofta måste mossan bytas om man kan ha det jämt?

Undrar Inglan unsure.gif
jennyp
jag har haft min Phalanopsis i vitmossa sedan i vintras... från att bara ha stått och gjort nya blad efter att ha tappat stänglarna så har den inte bara piggnat till utan även gjort två nya stänglar proppade med knoppar. Min får stå kvar i mossan och jag tänkte inte byta den förrän till våren.

Tänkte även plantera ner lite småplantor i mossa.
kristerh
CITAT (inglan @ 17-10-2006, 10:23)
Hej!
Har (tror jag) räddat livet på någon orkidée genom att plantera om i vitmossa, ska vara som en vitaminkick för dem har jag läst någonstans. Men kan man ha dem planterade i vitmossa jämt eller är det för en begränsad tid? Tänker nog främst på Phalanopsis nu. Och hur ofta måste mossan bytas om man kan ha det jämt?

Undrar Inglan unsure.gif

Du kan ha den stående i enbart vitmossa, då behöver du inte vattna så ofta, vitmossan har en rotstimulerande effekt, som gör att du kan rädda de flesta phalaenopsisar från döden om rötterna blivit förstörda,
det sägs dessutom att vitmossan har en bakteriedödande effekt ungefär som penicilin,
men om du enbart har vitmossa till orkidén måste du kanske byta varje år,
den förstörs med tiden, du ser på konsistensen när det är dags.
inglan
Tack för svar! En fråga till, kan man ha vitmossa till alla orkidéer, som vill ha orkidé"jord"?
Har även en jag glömt namnet på som vill ha vanlig jord, så den tänker jag inte testa på. Men tex Oncidium och Dendrobium?

Hälsningar Inglan
smile.gif
jennyp
CITAT (inglan @ 18-10-2006, 11:37)
Tack för svar! En fråga till, kan man ha vitmossa till alla orkidéer, som vill ha orkidé"jord"?
Har även en jag glömt namnet på som vill ha vanlig jord, så den tänker jag inte testa på. Men tex Oncidium och Dendrobium?

Hälsningar Inglan
smile.gif

dendrobium har jag i mossa, oncidium står i orkidékompost och blommar så fint så den har jag ingen anledning att byta jord till smile.gif

inglan
Tack för svar och åååååh, så vacker!!! wub.gif

Hälsningar Inglan smile.gif
Carex
glöm inte att göda, vitmossa innehåller iaf inget av den sorten.
inglan
Nej, tack för påminnelsen!

Inglan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon