Annqie
Jag har pelargoner som fortfarande står ute och som dessutom blommar och har nya knoppar. Jag undrar hur jag ska göra med dom, det ska ju bli kallt till helgen. Jag har inget ställe att vinterförvara på som är 5-10 grader.
Kan jag bara ta in dom och ställa i ett fönster? Ska jag klippa ner dom nu eller till våren? Hoppas att någon som är "haj" på växter kan svara på mina funderingar
Margith
Välkommen hit!

Visst kan du ta in pelargonerna och ställa dem i fönstret, men klipp dem inte! De blommar ju, du kommer att få jättefint i fönstrena wub.gif
Men oavsett det, tycker jag att du ska klippa dem till våren istället.

Chansen att de ska överleva vintern ökar betydligt om du kan ge dem extraljus, lysrör eller lågenergilampor (jag vet ju inte hur många pelargoner vi pratar om) ljuskällan bör vara ca 2 dm över plantan.
Annqie
Tack för svaret på mina funderingar. Jag har bara tre stycken ute men de har vuxit sig ganska stora i sommar. Jag tar in dem idag. Jag har shoppat höstblommor som jag ska plantera ute nu....det är nästan finare än alla sommarblommor...får man säga så unsure.gif
Det blir så fint med ljung, murgröna och så prydnadskålen förståss, den är så vacker och "vintrig" i färgen. Lägg till lite oranga pumpor och en lykta med levande ljus så blir trappen riktigt inbjudande.
gunnelö
Ja det vanligaste är att man beskär på våren och det är ju lämpligt om man vill ta nya sticklingar.

De senaste åren har jag beskurit på hösten, alltså så här års. Det har fungerat utmärkt. Pelargonerna hinner grena sig lite under vintern, blir inte så rangliga och blommar lite tidigare på våren. Några får man ev beskära om på våren om de har vuxit för mycket men det gör ju inget.

Vill man att pelargonerna ska grena sig kan man ju toppa dem lite då och då. Visserligen får man vänta längre på blomning men den blir ju desto rikare när den kommer. Fast vissa sorter vill inte gärna grena sig. Man får pröva sig fram. Men det var ju inte detta din fråga gällde.

Pelargonblommar kan man bryta av och sätta i vas om man vill beskära nu. De håller sig länge. (Fast det är svårt, jag vet)!

Gunnel Ö

Gunnel Ö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon