Full version: Flytta jordgubbarna?
anneli85
Hej alla vänner!
Har idag ett stort jordgubbsland, men det är så himla mycket rensande så jag har tänkt att flytta dessa plantor till pallkragar istället. Och då undrar jag när det är bäst att flytta jordgubbarna.
rosita
Det är nog bäst att flytta dem direkt efter blomning. Hur länge har du haft dem? Jag tycker det allra bästa är att byta växtplats när det är tid att förnya dem genom att sätta revorna som blir. Det brukar man göra efter ca 4 år. Har du ett stort land, är det bra att lägga halm mellan raderna, för då växer inte ogräset.
Lemonne
Jag skulle vilja säga att en jordgubbsplanta tåls att flyttas när som helst, min svärfar som varit odlare i 30 år har berättat att de en gång planterade i november (zon II). Absolut bäst är det ju att flytta dem tidig höst, för då behöver de bara växa till sig utan vidare omsorg. Men om jag vore du skulle jag nog vänta tills tjälen gått ur marken i vår och flytta dem då.

Lycka till! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon