fruberglund
Hittade den här nere vid macken och lade ut en fråga om vad det var och fick till svar att det nog var murgröna som blommade.

Titta vad vacker den är och såååå stor, berget den växer på är säkert 4-5 m högt, se soptunnan som står nertill i bild för jämförelse.

kristerh
Den var häftig ohmy.gif måste vara gammal.
Eva i Skåne
Fantastisk!!!
Jag hade ingen aning om att murgröna ens kunde blomma wink.gif

Man lär alltid nåt nytt biggrin.gif
mulle
Jag har inte heller sett något liknande - tack!
Mulle
Tezzla
Vad häftigt! ohmy.gif Den murgrönan måste trivas som fisken i vattnet!
askar
Jag som aldrig ens klarat av murgröna som krukväxt...
de har alltid fått spinn.

Kanske får du se bär i den till våren...
letade och hittade det här om Gotlands landskapsblomma
vickeva
Å vad fantastiskt vacker!
Berith
Gigantisk var ordet! ohmy.gif

Spännande att den blommar så, men då måste den nog vara ganska gammal först? unsure.gif Frestande att flytta en bit av min till en plats där den kan få bre ut sej hej vilt. rolleyes.gif
wolkenkrabber
ruskigt vacker! det borde plantera fler murgrönor vid/på berghällar! istället för vildvin som ofta blir planterat av komunen! murgrönan håller ju fast sig självo ch blir en bättre stabilare matta!

ruskigt vacker nu när den är i blom!
fruberglund
CITAT (wolkenkrabber @ 18-10-2006, 09:08)
ruskigt vacker! det borde plantera fler murgrönor vid/på berghällar! istället för vildvin som ofta blir planterat av komunen! murgrönan håller ju fast sig självo ch blir en bättre stabilare matta!

ruskigt vacker nu när den är i blom!

Längre bort på berget är det planterat vildvin och murgröna ihop, tog en bild på det för säkerhets skull också biggrin.gif

Ja, visst är den vacker och som sagt, gammal måste den vara. Den har varit så där stor sen vi flyttade hit för 4 år sen (åker förbi den när vi åker in till stan) men jag har inte lagt märke till den förrän i år. Vet inte om den blommat förut eller om det är för att man blir mer och mer intresserad av växter som jag lagt märke till den nu smile.gif

Blev sugen på att ta en stickling och låta breda ut sig över vårat berg wub.gif
kristerh
CITAT (wolkenkrabber @ 18-10-2006, 09:08)

Det finns vildvin som "biter sig fast" av sig själv oxså, men murgrönan växer mycket saktare.
Ciczi
Verkligen vacker men jag undrar om det verkligen är en murgröna, Hedera helix alltså? Eller ser jag så fel?

mvh Ciczi
kristerh
Jo jag tror att det är en murgröna, de får lite annorlunda blad i det fria än de vi har i krukor.
Ciczi
Fast min murgröna ser inte ut så... verkligen inte...

Ciczi
fruberglund
CITAT (ciczi @ 18-10-2006, 12:43)
Verkligen vacker men jag undrar om det verkligen är en murgröna, Hedera helix alltså? Eller ser jag så fel?

mvh Ciczi

Jodå, jag har kollat noga och de nya skotten som växer ut på denna ser precis ut som murgröna, bladen ser tydligen annorlunda ut på äldre växter.
Inga från Närke
Den påminner mig om en växt (buske) jag köpte i Danmark när jag var där. Skall gå och ta en bild och kolla vad det står på etiketten och lägga in den här så kan ni kolla om det är samma. Vet inte om jag hinner innan det mörknar imorgon men ska försöka.
Inga från Närke
Här kommer de utlovade bilderna och namnet.
På etiketten står det så här:
Hedera Helix `Arborescens´ och Buskvedbend (Danskt namn) Lav opret busk. Träagtig förm. af alm,vedbend. 0,5-1 m höj og bred med stedsegrönne blade. Placering i sol - skygge i god veldränet havejord. Velegnet som solitäre. Kostade i danska kr. 79,95.

Jag tycker den är lik i alla fall, vad tycker ni.
Gossen Ruda
Typisk murgröna som också heter Hedera helix på latin.
Ciczi
Okej, men jag hade delvis rätt i att murgröna normalt inte ser ut så

hittade detta på nätet

Noteworthy Characteristics:

‘Arborescens’ is an unusual shrub form of English Ivy. It is an adult stage plant of Hedera helix (see R450 herein) that will not climb or crawl (no adventitious stem rootlets), but will grow as a dense, rounded, evergreen shrub to 3’ tall. Clusters of greenish-white flowers appear in early autumn followed by blue-black fruit. Arbor means tree in reference to the shrubby upright habit of this plant. Hedera helix arborescens

mvh Ciczi
Alexander-VG-zon3
det finns en murgröna som normalt har storablad som inte ser ut som dne vanliga .som heter storbladig murgröna men även så kan 'vuxna mugrönsblad* bli stora i milt klimat
Ciczi
De vanligaste två murgrönorna man hittar är Hedera helix Baltica och H. helix Sibirica.

Ciczi
Alexander-VG-zon3
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/aralia/hed...er/hedehel.html
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/aralia/hed...er/hedehib.html
här är två olika varianter jag vet inte vilken som är på bilden eller va den är för en sort om det är dne vanliga eller ne annan
Castea
Tjusigt!

Den som gillar murgröna i stora volymer rekommenderas också ett besök på Irland! Där slingrar den sig överallt. Runt träd, hus och murar. wub.gif Tror nog irländare skulle fnissa litet åt våra murgrönor som krukväxt. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon