Full version: Gran Canariskt trd
jegi
Detta trd sg jag planterat p Gran Canaria. Dess frn pminner om lnn. Jag har planterat dem hemma och de vxer bra. Vad r det?
mari_tres
Har ett sdant jag med, pminner vldigt mycket om Jakaranda men jag har fr mig att det var ngonting som brjade p T. Ska se om jag hittar igen det...
flaxss
kanske en sort av
Caesalpinia
kristerh
jakaranda r det inte, de har sm flikiga blad wink.gif
kerstin z5-6
Tamarind ?

har vldigt roliga frkapslar i s fall
KURT
Om frna sitter i skidor s kan det vara robinia, vxer i s fall ocks i sdra sverige.
jegi
Bladen liknar tamarindens, men det stmmer inte med frskidor utan det ensamma fret sitter p en liten vinge. Caesalpinia tycks ocks ha frskidor.
Dom jag sg var inte srskilt stora utan kanske max 6 m.
mari_tres
Hmmm... vi har nog inte samma d iallafall =) Mina frn kom nmligen frn en skida, men den var smalare n vad tamarinden ser ut att vara, max tre-fyra mm tjock, dremot ca 10-15 cm lng var den om jaginte minns fel.
Ludvig Johansson
Liten chansning. Jag tror det kan vara Tipu, ven kallat rosewood (Tipuana tipu).

Ls mer hr:
Lite om tipu
zaaritha
Karagan? blink.gif
jegi
Jag tackar fr alla tips men jag vill pongtera att den inte har frskida.
Big Gardener
Jag tror ocks det r en Tipuana, eftersom den har lnnlika frukter och r ganska allmnt som stadstrd i norra och nordvstra afrika och d troligtvis ocks p Gran Canaria.
jegi
Ja, det kan nog vara en sdan, nr jag tittar lite nrmare. Trodde jakaranda hade frskidor. Frosttlig hmmm...
Har ju tre s en kanske fr bli kvar ute d.
Fantastiskt nog har vi inte haft en frostnatt nnu hr.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon