Full version: Gran Canariskt träd
jegi
Detta träd såg jag planterat på Gran Canaria. Dess frön påminner om lönn. Jag har planterat dem hemma och de växer bra. Vad är det?
mari_tres
Har ett sådant jag med, påminner väldigt mycket om Jakaranda men jag har för mig att det var någonting som började på T. Ska se om jag hittar igen det...
Alexander-VG-zon3
kanske en sort av
Caesalpinia
kristerh
jakaranda är det inte, de har små flikiga blad wink.gif
kerstin z5-6
Tamarind ?

har väldigt roliga frökapslar i så fall
KURT
Om fröna sitter i skidor så kan det vara robinia, växer i så fall också i södra sverige.
jegi
Bladen liknar tamarindens, men det stämmer inte med fröskidor utan det ensamma fröet sitter på en liten vinge. Caesalpinia tycks också ha fröskidor.
Dom jag såg var inte särskilt stora utan kanske max 6 m.
mari_tres
Hmmm... vi har nog inte samma då iallafall =) Mina frön kom nämligen från en skida, men den var smalare än vad tamarinden ser ut att vara, max tre-fyra mm tjock, däremot ca 10-15 cm lång var den om jaginte minns fel.
Ludvig Johansson
Liten chansning. Jag tror det kan vara Tipu, även kallat rosewood (Tipuana tipu).

Läs mer här:
Lite om tipu
zaaritha
Karagan? blink.gif
jegi
Jag tackar för alla tips men jag vill poängtera att den inte har fröskida.
Big Gardener
Jag tror också det är en Tipuana, eftersom den har lönnlika frukter och är ganska allmänt som stadsträd i norra och nordvästra afrika och då troligtvis också på Gran Canaria.
jegi
Ja, det kan nog vara en sådan, när jag tittar lite närmare. Trodde jakaranda hade fröskidor. Frosttålig hmmm...
Har ju tre så en kanske får bli kvar ute då.
Fantastiskt nog har vi inte haft en frostnatt ännu här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon