Full version: utfyllnad
junette
hej! vi hålller på att så gräsmatta nu, och får en superstor gräsmatta och som den ser ut nu är det inte ett träd eller buske på hela tomten.

finns det ngn som har några förslag vad som är fint och någorlunda lättskött som utfyllnad, stora snabbväxande träd och kanske andra stora fina kreationer? stora lövverk eller fina buskar? kan inget om sånt själv!

jag läst alla trädgårdsböcker som går att få tag i, men har ändå total idétorka och det känns som att jag bor mitt på en fotbollsplan utan symetri! HJÄLP!!

bor på landet utanför karlstad i zon 3
Susanna
En lund med fruktträd kanske? Annars har jag inga ideér....
Hannele
CITAT (junette @ 17-10-2006, 21:02)
jag läst alla trädgårdsböcker som går att få tag i

Har du läst Trädgårdens rum av Kant?
Du kan också promenera och titta på andras trädgårdar.
kerstin z5-6
Och ta det lugnt -du har en omålad duk av grönt nu -och alla förutsättningar att skapa ett lummigt trädgårdsrum -men lite tid tar det

Sätt i grupper och inte ett träd här och en buske där ...

Läs -rita på papper i vinter

Titta på bilder , börja på Ett ställe .

Jag gillar Malussläktet -tex malus Hopa -vackra småträd med fin vårblom och söta vinterfrukter att göra höst arr. med

Det blir jättefint om ett par år:)
zine
En damm kanske.. tongue.gif
junette
jag har den boken... den var jättebra, men svårt att få det att passa in på min gård, eftersom jag har noll med fantasi själv! kul med dungar och olika grupper istället för ett träd här och där! tack! en dam har jag oxå tänkt på! nu känns det lite bättre iallafall!! ska definitivt sätta mej och rita! TACK
Ophelia
Kerstin kommer med bra idéer smile.gif

Passa er för att komma med snabbväxande och satsa på det ni tycker är snyggt och passar just er. Tänk på at ni ska leva med trädet/busken i flera år. Mindre växter kan ju vara lättare att göra sig av med än ett träd.

Är oxå förtjust i Malus men kan tycka uppstammade ginnalalönnar är urtjusiga (speciellt nu) likaså häggmispel. Varför inte en valnöt? Bladen är så läckert gula på hösten smile.gif

Kanske bygga träd, med hjälp av häftiga spaljeer eller klättergrejer och låta kaprifoler, klematis eller annat klättrande bli som ett träd? Bokharabinda lär nog bli fint och stort eller en honungsros?
kerstin z5-6
Hur kunde jag glömma det ? wacko.gif blink.gif Tack Ofelia ! En parad rabatt stoor gärna njurformad med rosor -det måste man ju bara ha för att leva! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ett tips till
Rita ut det du vill , din önsketrädgård , men sätt upp som mål att fixa en del i sommar eller två -det är både dyrt och blir ibland för fort och inte bra om man försöker göra allt på en gång

Gångstråk och sittplatser måste du spika så snabbt som möjligt -sen kan man brodera ut och ändra väldigt mycket

allt går att flytta de första två åren
perenner och rabatter kan förändras i oändlighet

titta gärna i olika album här o stjäl ideer
Jag gillar det "organiserat vilda romatiska stuket -passar hos mej -men hos dej kanske det strama passar bättre -eller nåt annat ?
Bänkar är bra smile.gif

smile.gif
junette
men gud va fint! det ser nästan inte ut som om det är ngt gräs! fint var det iallafall! svårt att veta vart man ska börja... det är väl sant kanske att man inte ska ta allt för snabbväxande träd och buskar och inta ta allt på samma gång! men det är ju så svåt! vill ju att allt ska bli bra direkt! tack för alla svar! verkligen inspirerande!
kerstin z5-6
Jo jag har gräsmattor med .. alldeles för mycket -än .. smile.gif
Lemonne
Otroligt vackert Kerstin! Jag är ett stort fan av ditt trädgårdsmästeri smile.gif

Som sagt, det blir gärna dåligt om man ger sig på hela trädgården på en gång. Jag gjorde det misstaget att försöka ta ta hand om allt samtidigt. Nu har jag delat upp trädgården i smådelar och försöker ha tålamod att bit för bit förvandla den till något jag drömt om. Det är bara att stå ut med gräsmatteytan för min del ett tag till

wacko.gif
kerstin z5-6
smile.gif Tack:)

...jag har gjort precis så -lite lummigare har det blivit efter 10 år ..men trädgård tar tid -och egentligen är det ganska skönt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon