Full version: Mörka blad
Kajsa i Arvika
Säkert många med mig som gillar mörkbladiga och "svart"blommande växter! Men vilka är era favoriter och vilka växter kombinerar ni helst med? rolleyes.gif
Mia, zon 3
Jag älskar höstsilverax så här års.... Heuchera i många olika färgställningar är också härliga. Pärlmalört 'Guizhou' har vackra svarta stammar. Slingerstormhatt är visserligen inte svart, men både blommor och stammar är mörkt oxblodsröda.
Eftersom jag har ganska mycket "romantiska" växter, rosor osv, så vill jag gärna bryta av med mörkbladiga/-blommande växter. Det blir lite mycket Barbie i rabatten annars... Så jag gillar t.ex. kombinationen höstsilverax + ros 'New Dawn'. En annan är svartblommande iris till vita rosor. Rosa rosor tycker jag om att kombinera med t.ex. mörkbrun iris och brun fingerborgsblomma.
kerstin z5-6
Håller med om allt! dessutom vill jag tillföra Svart Borstnejlika Sooty " samt Sedum postmans pride

samt mörkt ormskägg orphiopogon-(nedan bostnejlikan )
Betty
Jag kombinerar gärna de "svarta" med limefärgade växter som t.ex. daggkåpa och tobak 'Lime green' . Rosa är också snyggt till svart, t.ex. berberis 'Roseglow' smile.gif
Mia, zon 3
CITAT (Betty @ 18-10-2006, 14:28)
Jag kombinerar gärna de "svarta" med limefärgade växter som t.ex. daggkåpa och tobak 'Lime green' . Rosa är också snyggt till svart, t.ex. berberis 'Roseglow' smile.gif

Jaaaaaa! Jag älskar jättedaggkåpa tillsammans med jättevallmo 'Patty's Plum' (den känns "svart" fast den kanske inte är det....). Och i samma kategori går riktigt mörklila Astrantia/stjärnflocka - den är också läcker! Och borstnejlikan 'Sooty' glädjer mig genom att komma tillbaka av sig själv - bästa placeringen hittills var runt mina svarta stockrosor!
Mia, zon 3
Och nu kom jag på en till - svartast av de svarta är ju 'Molly Sanderson'-violen. Tyvärr har den inte övervintrat hos mig, men den är så söt ihop med vita och blekblå hornvioler så att jag gärna köper den om och om igen...
Kajsa
Gillar olika Alunrot

Sugar Frosted

Velvet Night

Annars den vanliga Palace Purple, den har jag lite överallt och kantar med, enkel att få nya plantor av, fryser aldrig bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon