zoegasbönan
18-10-2006, 13:08
Tjingeling
Landet är fullt av fina jordärtskockor. De blommade vackert jättelänge men nu är det skördedags.
Brukar slänga några i soppan men är det någon som har fler idéer???
Tack på förhand!
Koka mjuka och mixa sen till en puré med lite smör i. Mums mums ...
Väntar ivrigt på att få skörda mina !!! Dom blommar nu ... högt där uppe, 3 meter över marken.
Här är ett spännande nytt recept som åtminstone jag kommer att testa!
cheesecake på jordärtskockor.Man kan också göra supergod gratäng av dem.
Mulle
Jag orkade aldrig ta mig till butiken igår och middagen blev därför en "mantagervadmanhaver"-variant. Men det jag improviserade fram blev så supergott att jag gärna delar med mig:
Jag hade ca 200 gram malet kött och rörde ihop det till en köttfärslimpa med ett par matskedar Philaldelphia-ost i smeten. (1ägg, lite skorpmjöl och matlagningsgrädde också, salt och peppar förstås).
Köttet bredde jag ut på bottnen i en ugnsform (ca 2 cm tjockt) och så lade jag först tunna skivor vitlök över och sedan rejält med skivade jordärtskockor.
Jag vispade ihop resten av osten med matlagningsgrädden och lade till en rejäl bit blåmögelost (blå Castello), Och hällde sedan vätskan över allting.
In i ugnen, en och en halv timme på 200 grader.
Mulle
Rotsaksgratäng med parmesanost
6 portioner
Ugnstemperatur 200º
ingredienser
1 kg potatis
2 gula lökar
200 g jordärtskockor
1-3 vitlöksklyftor
1 1/2 tsk salt
1 1/2 tsk vitpeppar
2 msk smör
3-5 dl mjölk eller grädde
4 msk finriven parmesan
Tillagning
Skala potatis, lök och jordärtskocka. Skär allt i tunna skivor.
Smält smöret i kastrull och pressa ner vitlöken.
Blanda ner rotsaker och lök, salt och peppar.
Slå på grädde / mjölk så det precis täcker.
Låt allt precis koka upp.
Lyft från värmen och rör ner osten.
Smöra en stor gratängform och vippa över alltsammans i formen.
Grädda på nedersta falsen på 200°C i 50-55 minuter.
Testa Fenja´s recept på "Hasselbacksskockor" dvs Jordärtsskockor som Hasselbackspotatis penslade med Olivolja med vitlök MUMS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.