Nu har mina jordärtskockor börjat blomma, som små gula solrosor drygt tre meter upp i himlen.
Knölarna köpte jag i grönsaksdisken på Willys förra hösten (planterade i början på dec.). De första bladen tittade inte upp förrän strax före midsommar efter otålig väntan, sen har dom växt stadigt ett par tre centimeter per dag.
Hur länge ska man egentligen vänta med skörden ?? Ska man vänta tills frosten tar blasten eller kan man börja äta redan ??
Rossi : Om du läser detta ... såg att du lovade ett recept på jordärtskockepuré i en annan tråd för länge sen ... har du hittat det än.
wolkenkrabber
18-10-2006, 16:13
jag tog upp en skockeplanta redan på hösten... tyckte inte att det var mkt till skörd... så resten fick stå vintern up... så jag kördade efter att tjälen släppt... då var det mkt fler knölar på planta?
Hej Gurkan,
I odlingszon 1 tror jag, att Du kan vänta till första frosten fryser ner bladen. Det går bra att skörda efter snön har tinad bort i våren också.
Bajaren
Jag brukar skörda i okt-nov, sen gör jag puré och fryser in. Lite skivad, kokt åker också in i frysen, den blandar jag i potatisgratäng. Purén använder jag till soppa och i potatismos.
Tack för era svar. Jag vänta alltså några veckor till innan jag börjar skörda ...
Hur gick det med dina förresten Rosita, dom som blåste omkull/knäcktes ? Har dom växt vidare ?
Recept på den där jordärtskockepurén är jag också nyfiken på. Med tanke på hur jordärtskockorna sprider sig så finns ju all anledning att ha bra sätt att ta dem tillvara.
CITAT (Gurkan @ 19-10-2006, 10:02)
Tack för era svar. Jag vänta alltså några veckor till innan jag börjar skörda ...
Hur gick det med dina förresten Rosita, dom som blåste omkull/knäcktes ? Har dom växt vidare ?
Jadå, mina skockor växte vidare och är 2½ m höga och blommar. De som knäcktes, grenade sig, så nu ser de ut som buskar. Jag skördar nog om ett par veckor.
Hakar på och frågar. Fick i somras några jordärtsskockor som jag satte och de kom igång och växte jättefint och har blommat men vill ha kvar till nästa år - ska jag vänta att skörda tills dess eftersom jag satt dem i år och hur klarar sig de som ska komma igen nästa år klarar de att vara kvar i jorden i vinter
Eva St
Eva 33c
01-11-2006, 17:58
Jordärtskockan är en perenn växt här hos mig i Falun, zon 5.
Jag brukar sätta 10 st knölar varje vår, skörda ett par tre "stånd" (äter inte alltför mycket...) före vintern. Sedan gör jag ingening med de som är kvar och på våren innan de kommit upp gräver jag upp 10 nya knölar och sätter någon annanstans och resten tar jag upp och äter jag lite av , ger bort eller slänger. En knöl blir "massor" på en säsong.
Nu behöver man inte alls flytta dem så här det gör jag bara för att jag inte vill ha för mycket av den. Annars kan den bara få "växa på" där den står, kan bli lite ogräsartad och skockorna kan bli lite mindre med tiden när de får trångt. Att ta upp och förvara "utsäde" i en källare eller så har jag inte lyckats med, de torkar fort ut men i jorden går det hur bra som helst.
Har ätit ungsrostade jordärtskockor idag. Gott!
Tack för svaret
Men då kanske jag har råd att gräva upp någon planta redan i höst det verkar ju som det skulle räcka till nästa år ändå
Eva St
Kolla också i
denna tråd. Där finns lite mer jordärtskocke info från häromdan.
Mina blommar mer och mer för varje dag men dom börjar se lite slitna ut i "blasten", funderar på att börja gräva och skörda lite smått nu i helgen om vädret tillåter utomhusaktiviteter öht.
En annan fördel med att vänta med skörden till våren är att det vid den tiden inte finns mycket annat än just jordärtskockor och nässlor att skörda.
linnea-maria
04-11-2006, 21:12
Samma här. Jag skördar mina skockor tidigt på våren, precis när tjälen släppt. som ovanstående säger så finns det ju inte så mycket annat att skörda. Själv försöker jag att satsa på att få en lång odlingssäsong trots att jag bor i en kall zon fem. Saker man kan skörda på våren, jordärtskockor, strandkål, nässlor, palsternacka.....
Nu är det iaf. plusgrade så imorrn blir det jordärtskockor på menyn !
Har en stor kålrot också och några potatisar så det ska bli nån slags gratängvariant av det hela.
Lite ska få stå kvar till våren så får vi se hur det gå med dem.
Hur är det med utsäde ?? Skall man spara de största eller minsta som utsäde eller spelar det ingen roll ?
wolkenkrabber
04-11-2006, 22:33
spelar ingen störra roll... jag satte rester i våras... sånt jag missade vid skörden tidigt i våras...
littlegem
04-11-2006, 22:51
Våren, våren, våren! Den bästa skördetiden för jordärtskockor.
Får väl ge mig till tåls då.
Eva St
Kunde inte ge mig till tåls var ute på stugan idag och skördade under två stånd men resterande får stå kvar till våren undrar vad jag ska göra för smaskigt av dessa

?????????????????????????
Eva St
Jag brukar skörda både på hösten och på våren Eva så det blir säkert bra!!"Hasselbackskockor", penslade med olivolja med lite vitlök i är kanon!
Mvh
Fenja
Hrm ... det blev ingen skörd som utlovat häromveckan men imorrn ... då jäklar ... har Sydsvenskan lovat fint väder ... då blir det skockor på menyn.
Nån slags rotfruktsgratäng får det nog bli med lite andra goa rotsaker.
Det har varit några frostnätter så blasten börjar se lite "härjad" ut och det hela lär inte växa mycket mer i år.
CITAT (Fenja @ 07-11-2006, 00:46)
Jag brukar skörda både på hösten och på våren Eva så det blir säkert bra!!"Hasselbackskockor", penslade med olivolja med lite vitlök i är kanon!
Mvh
Fenja
Säger bara Hasselbacksskockor a´la Fenja - toppengott
Eva St
Svante, zon 1
23-11-2006, 13:09
Jag odlade jordärtskockor (Bianca) för första gången i år. Jag hade tre plantor och så här såg de ut 2 september:

I söndags skördade jag ett stånd och fick till min stora förvåning
nästan nio kilo skockor! Får jag lika mycket från de andra plantorna blir det över 25 kilo totalt. Så mycket kommer vi aldrig att göra av med, så vill någon ha utsäde kan ni gärna höra av er!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.